Ofte stilte spørsmål
Hva ser du etter?
Velg
Lektorjobben
Hva gjør jeg når elever klager? Hvem kan bli sensor? Her finner du spørsmål knyttet til yrkesutøvelsen.
Trenger du fortsatt hjelp?
Kontakt ossNei, og ja.
Det finnes ingen regler som angir det maksimale antallet elever i en klasse. Men det finnes en generell regel i opplæringsloven § 8-2 (ekstern lenke), som krever at elevantallet i klassene skal være «pedagogisk og tryggleiksmessig forsvarleg».
Fordi regelen er generelt utformet, tolkes den svært ulikt. Norsk Lektorlag kritiserte dette i vårt høringssvar til ny opplæringslov (lenke). Vi mener begrepet «pedagogisk forsvarlig» må fylles med innhold og tydeliggjøres.
Det finnes også en anbefalt arealnorm fra Helsedirektoratet. Les mer om den her:«Stemmer det at det eksisterer et arealkrav for antall elever per klasser
Les merTa kontakt med din leder og avtal hvordan situasjonen skal løses. Som utgangspunkt skal medlemmer som ikke er i streik, jobbe som normalt.
Hvis du må være hjemme med barn på grunn av streik og ikke kan undervise, må løsningene finnes lokalt. Dette fordi spørsmålet ikke er direkte regulert i lov eller tariffavtale.
Du kan søke arbeidsgiver om velferdspermisjon med lønn etter HTA § 14 i KS og Personalreglementet § 7 d) i Oslo kommune. Alternativt kan man be om ulønnet permisjon, ta ut feriedager eller avvikle avspasering.
Se også spørsmål som handler om tillitsvalgt og streikesituasjonen (len
Les merSVAR:
Nei, standpunktkarakter kan ikke fremskyndes for å unngå en streik. Oppsatte arbeidsplaner skal følges, og det er derfor ikke anledning til å gjøre slike endringer. Det vil være streikebryteri.
Les merNei, en slik løsning er ikke akseptabel. Norsk Lektorlag er tydelig på at det vil være streikebryteri og i strid med reglene for når digital undervisning er tillatt.
Fysisk undervisning på skolen er den klare hovedregelen, og unntak for digital undervisning skal kun gis der hensyn til smittevern gjør det nødvendig. For eksempel på grunn av karantene hos elever og ansatte eller rødt nivå på skolen.
Ta umiddelbart kontakt med sekretariatet i Norsk Lektorlag dersom din skole likevel legger opp til digital undervisning, som ikke er begrunnet i smittevern.
NB: Vær oppmerksom på at det i den pågående streiken kan være avtalt lokale særordninger om smittevernhensyn mellom arbeidsgiver og den lokale
Les merSVAR:
Nei, oppsatte arbeidsplaner skal følges. Det er i utgangspunktet ikke anledning til å endre disse. Det vil kunne være streikebryteri.
Alle medlemmer som ikke er tatt ut i streik, skal derfor arbeid som vanlig i henhold til sin vanlige arbeidsplan.
Les merNei.
Etter opplæringslovforskriften § 3-15(4) er det du som er faglærer som setter karakterene i faget for dine elever. Loven er helt klar på at karaktersetting er faglærers ansvar. Så lenge din vurderingspraksis er i samsvar med læreplanen, og vurderingene dine er godt underbygget, saklige og ryddige, er det du som har det avgjørende ordet i karaktersettingen – ikke rektor.
Grunnlaget for vurdering i fag er kompetansemålene i lærerplanen i faget. Stort fravær eller andre særlige grunner kan føre til at læreren ikke har tilstrekkelig vurderingsgrunnlag til å gi standpunktkarakter i fag. Innsats skal bare være en del av vurderingsgrunnlaget om det følger av lærerplanen i faget.
Utdanningsdirektoratets (Udi
Les merSVAR:
Å ha undervisning både fysisk og digitalt samtidig krever mer planlegging, og mer tid til for- og etterarbeid. Å undervise på to flater er dobbeltarbeid, og må kompenseres for dette. I noen fag (for eksempel fysikk) er samtidig hybridundervisning nesten umulig.
Hvordan undervisning på to flater skal håndteres, må diskuteres og avtales av tillitsvalgte og arbeidsgiver lokalt. Alternativt må du som ansatt ta dette opp med din nærmeste overordnede selv.
Les merNorsk Lektorlag får stadig flere henvendelser om opphavsrett. Helt sentralt for svaret på spørsmålet er om opptaket er opphavsrettslig vernet etter reglene i åndsverkloven. I så fall vil du som har laget opptaket, ha rettigheter knyttet til hvem det gjøres tilgjengelig for.
For at undervisningen skal være opphavsrettslig beskyttet etter åndsverkloven, må den ha tilstrekkelig grad av egenart, slik at den oppfyller kravene til det opphavsrettslige begrepet verkshøyde. Det vil si at undervisningen er original, egenartet og nytenkende.
Normalt mangler mye av den vanlige klasseromsundervisningen i grunnskolen og videregående tilstrekkelig egenart til å oppfylle åndsverklovens krav til verkshøyde. I tillegg
Les merEn veileder til opplæringslovens § 9a-2 med forskrift sier at dersom klassen eller gruppen ikke disponerer tilleggsarealer i nærhet til klasserommet, bør arealet være større enn det, helst opp mot 2,5 kvadratmeter per elev.
Har man tilleggsarealer i nærhet til klasserommet, anbefaler veilederen to kvadratmeter per elev.
Veilederen er altså ikke en lov, men den gir råd og anbefalinger som skolen bør ha svært gode grunner for ikke å følge. Vær oppmerksom på at det også kan være lokalt utformede bestemmelser og retningslinjer. Generelt gjelder at utforming og innredning skal ivareta og fremme elevens behov for forsvarlige helse-, miljø- og sikkerhetsforhold og legge til rette for et godt læringsmiljø. D
Les merLærere i grunn- og videregående skole tar på seg et oppdrag som sensor utenfor ansettelsesforholdet de er i – som ekstern sensor. Som sensor er man altså oppdragstaker, ikke arbeidstaker. Oppdraget gis av staten, kommunen eller fylkeskommunen.
Som oppdragstaker omfattes man ikke av arbeidsmiljøloven. Oppdragstaker har risiko for at oppdraget uføres som avtalt og fører til et resultat. Oppdragstakere har ikke rett til feriepenger. Man har heller ikke rett til sykepenger dersom man skulle bli syk.
Ved sentralt gitt skriftlig eksamen er det fylkesmannen som er oppdragsgiver. Oppdraget inngår ikke som en del av det sentrale avtaleverket for lærere, men er en individuell privatrettslig avtale.
Ved lokalt gitt mu
Les merMest leste artikler
Hva tjener man på å være sensor?
SVAR:Alle blir avlønnet med timelønn som lektor (statens satser), for tiden kr 327,60 (ltr. 62)...
Les merEr det et arealkrav for antall elever per klasserom?
SVAR:En veileder til opplæringslovens § 9a-2 med forskrift sier at dersom klassen eller gruppen...
Les merFinnes det regler for maksimalt antall elever i en klasse?
SVAR:Nei, og ja.
Det finnes ingen regler som angir det maksimale antallet elever i en klasse. Me...
Les merHva slags ansettelsesforhold har en sensor?
SVAR:Lærere i grunn- og videregående skole tar på seg et oppdrag som sensor utenfor ansettelses...
Les merHvilke personlige opplysninger er underlagt taushetsplikt?
SVAR:Som lektor har du etter forvaltningsloven taushetsplikt om elevers personlige forhold som ...
Les merHva er en sensor?
SVAR:Den juridiske definisjonen er: «En sensor er en sakkyndig person som bedømmer andres eksam...
Les mer