– Vi mener at dette arbeidet må startes umiddelbart, og at en slik kartlegging bør kunne gi oss detaljerte svar. Vi ønsker kunnskap om hvor mye kompetanse som finnes ved ulike skoler for de forskjellige fagene, og hvordan aldersfordelingen for lærerne er for de ulike fagene, sier Gro Elisabeth Paulsen, leder i Norsk Lektorlag.
Reduserte ambisjoner
TIMSS Advanced 2008 viste at henholdsvis 60 prosent og 73 prosent av lærerne med fordyping i fysikk og i matematikk var over 50 år.
– Vi mener at utviklingen burde ha vært fulgt nøye, og dette gjelder for alle fag, sier Paulsen.
Realfagstrategien for 2002-2007 hadde et eksplisitt mål om at rekrutteringen av lærere med hovedfag/mastergrad i matematikk og fysikk til videregående opplæring skulle være lik avgangen av slike innen 2007. Ambisjonsnivået i tilsvarende realfagsstrategi for 2010-2014 er redusert betraktelig. Målet er nå at ”antall lærere med minst 30 studiepoeng i matematikk og naturfag for 1.-7.trinn og minst 60 studiepoeng på ungdomstrinnet skal øke med minst 1000 i grunnskolen”.
Lenge siden sist
Etter det Norsk Lektorlag erfarer, ble den forrige omfattende kompetansekartleggingen foretatt i 2007 av NIFU/STEP. Rapporten ”Pedagogisk og faglig kompetanse blant lærere i videregående skole” viste store variasjoner i kompetanse, spesielt mellom studiespesialiserende program og yrkesfaglige program.
Tidligere utgivelser av Utdanningsspeilet inkluderte noe data om lærernes kompetanse, for eksempel om lærerne hadde utdanning på videregående nivå, lavere universitets/høgskoleutdanning eller høyere universitets/høgskoleutdanning, og om de hadde tatt pedagogisk utdanning. Både i Utdanningsspeilet i 2009 og 2011 framla en også data på aldersfordelingen for undervisningspersonell i grunnskolen og i videregående opplæring, men heller ikke her er aldersfordelingen vist for fagene disse lærerne underviste i. I Utdanningsspeilet for 2012 ble slike data ikke tatt med.
Kompetansekrav for undervisning i alle fag
Norsk Lektorlag ønsker at det forskriftsfestes kompetansekrav for å undervise i alle fag, en mer omfattende satsing enn Kunnskapsdepartement har vedtatt.
– Skolen trenger lærere som har god fordypning i undervisningsfagene sine. Vi bør i det minste til enhver tid sitte med oversikten over hvordan kompetansesituasjonen blant lærerne faktisk er. Et slikt faktagrunnlag vil trolig kunne fungere som pressmiddel slik at skoleeiere og skoleledere gjør det de kan for å sikre et godt kompetansenivå i kollegiet, avslutter Paulsen.
Relaterte lenker:
- NLL Ti råd på veien (oppsummerer NLLs innspill til KUF om stortingsmelding 20)
- GNIST Indikatorer: Lærernes kompetanse