Norsk Lektorlag mener
Fordi flesteparten av våre medlemmer er lektorer, har Norsk Lektorlag en klar fagpolitisk identitet og stemme i utdanningspolitikken.
Norsk Lektorlag organiserer lektorer og andre med mastergrad. Vi tilbyr en medlemsnær fagforening med rimelig kontingent og gode medlemsfordeler. I denne artikkelen får du en oversikt over hva Norsk Lektorlag mener.
klikk her og meld deg inn i Norsk Lektorlag
- Se hva medlemskapet koster (kontingent)
- Les om våre medlemfordeler
- Les om juridisk bistand og rådgivning
Lektorlagets politikk:
Temaer vi jobber med:

Ville du latt en som ikke var utdannet kirurg, operere ditt barn? I skolen lar vi ufaglærte og lærere uten fordypning undervise hver dag. Norsk Lektorlag vil ha kompetansekrav for å undervise på alle trinn i alle fag.

Norske skoler er pålagt å sørge for at lærere får faglig oppdatering, men det er langt fra virkeligheten. Skal norsk skole bli bedre, må alle lærere få individuell rett til etter- og videreutdanning.

Norsk Lektorlag mener lektorene skal ha et lønnsløft. De har i mange år hatt betydelig svakere lønnsutvikling enn andre lærere og andre i kommunesektoren.

Norsk Lektorlag mener at arbeidstidsavtalen må skjerme tid til undervisning og lærernes behov for individuelt undervisningsrettet arbeid.

Eksamens- og vurderingssystemene i skolen må være pålitelige, og sikre at elevene vurderes på likt grunnlag og blir vurdert ut fra sin faktiske kunnskap. Norsk Lektorlag vil ha skriftlig eksamen i avgangsfag og utvide ordningen med todelt eksamen.

Skolens ansatte har vid og omfattende ytringsfrihet om forholdene i skolen. Norsk Lektorlag vil ha større åpenhet i og om skolen.

Vold og trusler i skolen er et alvorlig arbeidsmiljøproblem. Lærere er blant de mest utsatte yrkesgruppene. Arbeidsgiver skal sørge for at alle undervisere har et forsvarlig arbeidsmiljø.