image-2
Utdanning

Kritiserer en eksamensordning hvor data settes over fag

- Eksamensordningen er uegnet til å vurdere elevenes reelle fagkompetanse. Det er på høy tid at vi får en eksamensordning med begrensede hjelpemidler, skriver lektor Johanne Volløyhaug i et debattinnlegg i Klassekampen.
AVRedaksjonen
29. mai, 2015
Denne artikkelen er mer enn ett år gammel

Utdanningsdirektoratet har i år åpnet for en eksamensordning hvor det er opp til hver enkelt fylkeskommune, kommune eller skole å velge hvilke nettbaserte hjelpemidler som skal være tilgjengelig på eksamen. Mange av Norsk Lektorlags medlemmer har reagert negativt på dette.

Ulik praksis gir urettferdige utslag
Leder Gro Elisabet Paulsen uttalte til VG tidligere i mai at mange lektorer frykter det blir svært ulik praksis fra skole til skole, mens elevene konkurrerer om de samme studieplassene.

Lektor Volløyhaug beskriver hvordan elevene har fri tilgang til sin harddisk på eksamen – hvor de på forhånd kan ha lagret et ubegrenset antall tekster. Hun mener at eksamensordningen er totalt feilslått for fremmedspråkene, og at Utdanningsdirektoratets oppgaver også i år inviterte til reproduksjon og plagiat.

– Eksamensordningen er uegnet til å vurdere elevenes reelle fagkompetanse. En svak elev kan oppnå toppkarakter ved å reprodusere et bestillingsverk fra onkel Pedro i Mexico. Det gjelder å ha de rette kontaktene, eller eventuelt kjøpe tekster på nettet. Der kan man velge fag, tema og ønsket karakter. Slik øker ulikheten mellom elevene, og det er ikke gitt at læring lønner seg, skriver lektor Johanne Volløyhaug i et debattinnlegg i Klassekampen.

Ønsker fagspesifikke eksamensordninger
Volløyhaug mener det er på høy tid at vi får en eksamensordning med begrensede hjelpemidler. Hun ber Utdanningsdirektoratet ta elevene på alvor – med en rettferdig eksamen som fremmer læring.
– Gjennom frislippet av hjelpemidler havner den fagspesifikke kompetansen i skyggen av den digitale kompetansen. Det har blitt viktigere å håndtere datamaskinen enn å lære spansk. For å fremme læring og rettferdig vurdering trengs fagspesifikke eksamensordninger. Realfagene har allerede en oppgavedel uten hjelpemidler på eksamen. Nå er det på tide at fremmedspråkene følger etter, skriver Volløyhaug.

Relaterte lenker:

se mer innhold fra kategorien

Utdanning
eksamenvurdering

Flere artikler du kanskje er interessert i

Nyheter
Lektorlaget ber Stortinget reversere kutt i videreutdanning
Norsk Lektorlag ba Stortinget om å reversere flere kuttforslag i regjeringens forslag til statsbudsjett på den muntlige høringen i utdanningskomiteen i dag.
Nyheter
Positive forslag for etter- og videreutdanning
Fire nye karriereveier og en ny rett til en introduksjonsperiode med veiledning for nyutdannede nyansatte er blant tiltakene utvalget for etter- og videreutdanning foreslår. – Dette er gode tiltak som...
Utdanning
Etterlengtet anbefaling for to-delt eksamen i matematikk
Tre måneder på overtid kom anbefalingen for eksamen i matematikk. Arbeidsgruppa anbefaler en fortsatt to-deling av matematikkeksamen for 10. trinn og matematikk T, R og S. For det praktiske matematikk...