TNS Gallup har på oppdrag fra UiO og Akademikerne gjennomført en spørreundersøkelse blant arbeidsgivere på tvers av bransjer og fakulteter. Arbeidsgiverne er godt fornøyd med kandidatene fra UiO, hele 9 av 10 kan tenke seg å ansette kandidater med samme bakgrunn igjen. Kvalifikasjonen som arbeidsgiverne gir høyest skåre er fagkompetanse, med et gjennomsnitt på 4,1 til 4,5 (på en skala hvor 1 er svært lavt kvalifisert og 5 er svært høyt kvalifisert). Av arbeidsgivere med god kjennskap til utdanningene ved UiO er det hele 93,3 % som vurderer utdanning på mastergradsnivå som relevant eller svært relevant.
Leder i Norsk Lektorlag, Gro Elisabeth Paulsen, var invitert til å kommentere resultatene på et frokostseminar i regi av Akademikerne 14.mars. Hun er svært glad for anerkjennelsen universitetsutdannede adjunkter og lektorer får fra arbeidsgiverne.
– Universitetsutdannede lærere er et kvalitetsbidrag i skolen. Flere forskningsrapporter det siste året viser til lektor-effekten på elevenes læringsutbytte, og undersøkelsen er en gledelig bekreftelse på at også arbeidsgiverne har erfart denne effekten. Undersøkelsen viser at UiO har et godt renommé i skolen, sa Paulsen.
Statsråd Tora Aasland roste UiO for gode resultater og for viljen til å lytte til arbeidsgiverne. Samtidig utfordret hun UiO på om institusjonen, som landets største lærerutdanner, ser seg selv som dette.
– Jeg er ikke overrasket over at skolelederne ser lektorene som særdeles gode til å formidle kunnskap. Norsk skole trenger kandidatene fra UiO, de er kunnskapsrike, engasjerte og glade i faget sitt. UiO er landets største lærerutdanner, og jeg håper at de fortsatt vil satse sterkt på sine lærerutdanninger, sa Aasland.
Kunnskapsdepartementet varslet 3.mars at de foretar en gjennomgang av praktisk-pedagogisk utdanning, 5 -årig integrert lektorutdanning og 4-årig integrert adjunktutdanning. Opptak til disse, og andre lærerutdanninger for 8.-13 trinn, vil skje etter nye regelverk fra høsten 2013.
– De gode skussmålene fra utdanningslederne i arbeidsgiverundersøkelsen bør Kunnskapsdepartementet ta til etterretning når de nå ser nærmere på lærerutdanningene på universitetsnivå, sier Paulsen i en kommentar.
Hovedfunn fra arbeidsgiverundersøkelsen i undervisningssektoren:
Det er flest ledere som har ansatt lærere med HF-bakgrunn (73,6 prosent), deretter følger lærere med SV-bakgrunn (64,1 prosent) og MN-bakgrunn (55,6 prosent).
72,7 prosent av lederne i grunnskolen regner utdanning på bachelornivå som svært relevant, mens 42,1 prosent svarer at utdanning på masternivå er svært relevant. PhD regnes ikke som særlig relevant i grunnskolen.
Om undersøkelsen Arbeidsgiverundersøkelsen 2010 har kartlagt arbeidsgiveres vurdering av kandidater med utdanning i realfag, humanistiske, samfunnsvitenskapelige og utdanningsvitenskapelige fag fra Universitetet i Oslo (UiO). Hensikten med undersøkelsen er å avdekke hva arbeidsgivere mener er viktig ved ansettelser av universitetsutdannet arbeidskraft og deres vurdering av studier ved og kvalifikasjonene til kandidater fra UiO. Hovedresultatene i undersøkelsen er generelt gode, særlig for lærerutdanningen. Arbeidsgivere rapporterer i stor grad at de er fornøyde. |
Relaterte lenker:
- Akademikerne Frokostseminar om arbeidsgiverundersøkelsen 2010
- Kunnskapsdepartementet Gjennomgang av lærerutdanningene 8.-13 trinn