image-2
Utdanning

Tilsynelatende elevvennlig

Det norske systemet som gir alle rett til plass på videregående skole, er tilsynelatende elevvennlig, men det rammer svake elever hardt når det viser seg at grunnskolen ikke har gjort dem kvalifisert til å mestre videregående opplæring.
AVRedaksjonen
21. juni, 2010
Denne artikkelen er mer enn ett år gammel

Leder i NLL Gro Elisabeth Paulsen– Retten til videregående opplæring, uansett resultater fra grunnskolen, var nok ment å hjelpe de svake elevene, men rammer dem hardt når det viser seg at de ikke har forutsetninger for å mestre videregående, sier leder i Norsk Lektorlag Gro Elisabeth Paulsen til Aftenposten.

Utydelige krav
– Voksensamfunnet har konstruert et skolesystem der vi som voksne kan vike unna det ubehaget det innebærer å stille faglige krav. Systemet er utydelig, for eksempel i krav om at elever må opp på et visst nivå i lesing, regning og engelsk for å begynne på videregående. Det er et bekvemt system, og vi kan som voksne dekke oss bak at det er tilsynelatende elevvennlig, fortsetter hun.

Aftenposten viser at Norge er alene om å gi rett til videregående opplæring uansett om elevene har kvalifisert seg eller ikke.

Relaterte lenker:

 

 

se mer innhold fra kategorien

Utdanning
videregående skole

Flere artikler du kanskje er interessert i

Utdanning
Skolen får en nøkkelrolle til å hjelpe ukrainske barn og unge
– Det er en menneskelig tragedie som utspiller seg i Ukraina. Våre tanker går til hele det ukrainske folk. Vi tenker særlig på barn og unge som mister verdifull opplæring og våre ukrainske kolleger, s...
Utdanning
Etterlyser konkrete tiltak for å følge opp høyt elevfravær
Norsk Lektorlag er bekymret for høyt fravær og flere skolevegrere. – Regjeringen må gjeninnføre elevplikter og sette inn ekstra ressurser for å ivareta de sårbare elevene, sier Helle Christin Nyhuus, ...
Utdanning
Å avlyse eksamen gir flere negative konsekvenser
I Norsk Lektorlags høringsinnspill om avlysning av eksamen har vi gjentatt vårt hovedsyn. Lektorlaget er bekymret for at konsekvensene for avlysningen av både skriftlig og muntlig eksamen ikke har bli...