image-3
Utdanning

Tilsynelatende elevvennlig

Det norske systemet som gir alle rett til plass på videregående skole, er tilsynelatende elevvennlig, men det rammer svake elever hardt når det viser seg at grunnskolen ikke har gjort dem kvalifisert til å mestre videregående opplæring.
AVRedaksjonen
21. juni, 2010
Denne artikkelen er mer enn ett år gammel

Leder i NLL Gro Elisabeth Paulsen– Retten til videregående opplæring, uansett resultater fra grunnskolen, var nok ment å hjelpe de svake elevene, men rammer dem hardt når det viser seg at de ikke har forutsetninger for å mestre videregående, sier leder i Norsk Lektorlag Gro Elisabeth Paulsen til Aftenposten.

Utydelige krav
– Voksensamfunnet har konstruert et skolesystem der vi som voksne kan vike unna det ubehaget det innebærer å stille faglige krav. Systemet er utydelig, for eksempel i krav om at elever må opp på et visst nivå i lesing, regning og engelsk for å begynne på videregående. Det er et bekvemt system, og vi kan som voksne dekke oss bak at det er tilsynelatende elevvennlig, fortsetter hun.

Aftenposten viser at Norge er alene om å gi rett til videregående opplæring uansett om elevene har kvalifisert seg eller ikke.

Relaterte lenker:

 

 

se mer innhold fra kategorien

Utdanning
videregående skole

Flere artikler du kanskje er interessert i

Nyheter
Lektorlaget ber Stortinget reversere kutt i videreutdanning
Norsk Lektorlag ba Stortinget om å reversere flere kuttforslag i regjeringens forslag til statsbudsjett på den muntlige høringen i utdanningskomiteen i dag.
Nyheter
Positive forslag for etter- og videreutdanning
Fire nye karriereveier og en ny rett til en introduksjonsperiode med veiledning for nyutdannede nyansatte er blant tiltakene utvalget for etter- og videreutdanning foreslår. – Dette er gode tiltak som...
Utdanning
Etterlengtet anbefaling for to-delt eksamen i matematikk
Tre måneder på overtid kom anbefalingen for eksamen i matematikk. Arbeidsgruppa anbefaler en fortsatt to-deling av matematikkeksamen for 10. trinn og matematikk T, R og S. For det praktiske matematikk...