image-8
Utdanning

Tilsynelatende elevvennlig

Det norske systemet som gir alle rett til plass på videregående skole, er tilsynelatende elevvennlig, men det rammer svake elever hardt når det viser seg at grunnskolen ikke har gjort dem kvalifisert til å mestre videregående opplæring.
AVRedaksjonen
21. juni, 2010
Denne artikkelen er mer enn ett år gammel

Leder i NLL Gro Elisabeth Paulsen– Retten til videregående opplæring, uansett resultater fra grunnskolen, var nok ment å hjelpe de svake elevene, men rammer dem hardt når det viser seg at de ikke har forutsetninger for å mestre videregående, sier leder i Norsk Lektorlag Gro Elisabeth Paulsen til Aftenposten.

Utydelige krav
– Voksensamfunnet har konstruert et skolesystem der vi som voksne kan vike unna det ubehaget det innebærer å stille faglige krav. Systemet er utydelig, for eksempel i krav om at elever må opp på et visst nivå i lesing, regning og engelsk for å begynne på videregående. Det er et bekvemt system, og vi kan som voksne dekke oss bak at det er tilsynelatende elevvennlig, fortsetter hun.

Aftenposten viser at Norge er alene om å gi rett til videregående opplæring uansett om elevene har kvalifisert seg eller ikke.

Relaterte lenker:

 

 

se mer innhold fra kategorien

Utdanning
videregående skole

Flere artikler du kanskje er interessert i

Utdanning
Alle elever trenger kvalifiserte lærere
Regjeringen vil ha varig unntak fra kompetansekravene for undervisning for lærere utdannet før 2014. – Dette er en mangel på respekt for elevenes behov for kvalifiserte lærere, sier Norsk Lektorlags l...
Utdanning
Flere fullfører videregående på normert tid
80,5 prosent av dem som begynte på videregående opplæring i 2015, har fullført på normert tid. – Skal vi få enda flere til å fullføre, trenger vi flere kompetente lærere og lektorer, faglig kvalifiser...
Utdanning
Gjeninnfører fraværsgrensen høsten 2022
Regjeringen gjeninnfører fraværsgrensen fra skolestart. – Det er viktig å gjeninnføre elevplikter som underbygger et godt læringsmiljø, sier Helle Christin Nyhuus, leder i Norsk Lektorlag.