Hva vil direktoratet vite?
Direktoratets høring omfatter i tillegg til kjerneelementer, hvordan verdigrunnlaget fra overordnet del skal integreres i læreplanene, hvordan de grunnleggende ferdigheter skal inngå i fagene, og hvordan de ulike fagene skal jobbe med de tre prioriterte tverrfaglige temaene demokrati og medborgerskap, bærekraftig utvikling, og folkehelse og livsmestring.
Fagutvalgene bidrar, vil du?
I mars arrangerte Norsk Lektorlag tre dagseminarer hvor fagutvalgene diskuterte høringsforslagene. Flere fagutvalg har reagert på at kjerneelementene framstår som vage og vide snarere enn å bidra til å stramme inn faget. Uklare begreper ble diskutert, som musikerskap, hva ordet utforske kan bety for elever i ulike aldre, og om «kulturforståelse» egentlig bør være kjerneelement i så mange ulike fag. Det ble også uttrykt bekymring for at en risikerer å fjerne dans i skolen, og erstatte det med «bevegelsesaktivitet».
Det sendes inn høringsuttalelser fra berørte fagutvalg. Samtidig er det ønskelig at flest mulig faglærere engasjerer seg i fagfornyelsen, og bidrar med sine syn på forslaget slik det foreligger. Dette må gjøres senest 17. april.
Direkte til Utdanningsdirektoratets høring om kjerneelementer
Læreplangruppene tar stafettpinnen videre
Fristen for å melde inn forslag til kolleger til læreplangruppene gitt nylig ut. Utdanningsdirektoratet skal nå sette sammen læreplangrupper, som skal ta med seg de reviderte kjerneelementer videre i læreplanarbeidet. Det blir trolig en offisiell høringsrunde på forslag til nye læreplaner i februar/mars 2019.-
-Vi er svært glade for det sterke faglige engasjementet blant våre medlemmer, og vi vet at mange har blitt foreslått inn i læreplangruppene, og at mange vil gi Utdanningsdirektoratet sine synspunkter på forslagene til kjerneelementer. Det er viktig at lektorer som har skoen på, forteller hvor den trykker, sier leder i Norsk Lektorlag Rita Helgesen.
Fagfornyelsen- videre prosess2018 læreplangruppene starter Mai: Læreplangruppene blir etablert Juni : Kunnskapsdepartementet fastsetter kjerneelementer i fag og retningslinjer for læreplanarbeidet. Læreplangruppene starter arbeidet i juni-august. 2018-2019 læreplanene utvikles Utdanningsdirekoratet utvikler læreplanene og veilednings- og støtteressurser. Forslag til læreplaner sendes på høring. 2019/2020 – skolene forbereder seg Skoler, skoleeiere og lærerutdanningene forbereder seg på å ta det nye læreplanverket i bruk. 2020/2021 – nye læreplaner Nytt læreplanverk med nye læreplaner skal tas i bruk i klasserommene. |
Relaterte lenker:
- Kunnskapsdepartementet Gi ditt innspill til fagfornyelsen
- Kunnskapsdepartementet Brev fra Kunnskapsminister Sanner til skolesektoren
- Utdanningsdirektoratet Fagfornyelsen (samleside med informasjon)
- Norsk Lektorlag Fagfornyelsen (samleside med informasjon)