Illustrasjonsbilde iStock
Lektorbloggen

Nynorsk og omstilling

Lærerne må slippe å sette karakter på tekst produsert av et dataprogram.
AVGeir Olav Kinn
12. mai, 2021
Denne artikkelen er mer enn ett år gammel

Åse Wetås, direktør i Språkrådet, kommenterer i Aftenposten 4. mai bruk av oversettelsesprogrammet Apertium i skolen.

Hun roser mulighetene oversettelsesprogrammet gir. Vi er ikke uenige i dette.

Det som har vært vårt poeng gjennom hele denne debatten om temaet, er at lærerne må slippe å sette karakter på tekst produsert av et dataprogram. Både Mållaget og nå Språkrådet mener at nynorskens status er helt avhengig av at elevene får egen sidemålskarakter.

Vi mener det vil tjene nynorsken at vi nettopp gjør omstilling, som Wetås etterlyser. Men da ved at vi gir felles karakter i skriftlig norsk på avsluttende trinn, slik vi allerede gjør tidligere i løpet.

Da vil vi lettere kunne finne vurderingsformer som gjør at Apertium ikke får betydning for karakteren.

Apertium gjør allerede at det blir produsert mer nynorsk i aviser og sikkert i det offentlige. Dette kan styrke nynorsken.

Tvungen sidemålskarakter gjør det ikke.

Dette innlegget ble først publisert i  Aftenposten 11. mai 2021.

Lektorbloggen publiserer stoff om norsk skole og utdanningssystemet. Innlegg fra gjesteskribenter er ikke Norsk Lektorlags standpunkter.

se mer innhold fra kategorien

Lektorbloggen
digitaliseringvurdering

Flere artikler du kanskje er interessert i

Lektorbloggen
Tause klasserom er et demokratisk problem
Et trygt og godt skolemiljø er avgjørende for at elevene skal trives og lære – det er alle enige om. Utfordringen er at bestemmelsene for skolemiljø praktiseres feil, og det har ført til tause klasser...
Lektorbloggen
10 råd for å rekruttere og beholde lærere og lektorer
Skole og utdanning topper listen over saker som betyr noe for folk flest ved valg, men debatten preges av symbolsaker som skolemat og lekser. Her er ti råd til politikere for å rekruttere og beholde f...
Lektorbloggen
Skolens voldelige dilemma
Hva skjer dersom jeg velger å ikke gripe inn mot utagerende elev, av hensyn til egen helse? Vil jeg da kunne forvente anklager om å ha ikke ha gjort jobben min?