Illustrasjonsbilde iStock
Lektorbloggen

Nynorsk og omstilling

Lærerne må slippe å sette karakter på tekst produsert av et dataprogram.
AVGeir Olav Kinn
12. mai, 2021
Denne artikkelen er mer enn ett år gammel

Åse Wetås, direktør i Språkrådet, kommenterer i Aftenposten 4. mai bruk av oversettelsesprogrammet Apertium i skolen.

Hun roser mulighetene oversettelsesprogrammet gir. Vi er ikke uenige i dette.

Det som har vært vårt poeng gjennom hele denne debatten om temaet, er at lærerne må slippe å sette karakter på tekst produsert av et dataprogram. Både Mållaget og nå Språkrådet mener at nynorskens status er helt avhengig av at elevene får egen sidemålskarakter.

Vi mener det vil tjene nynorsken at vi nettopp gjør omstilling, som Wetås etterlyser. Men da ved at vi gir felles karakter i skriftlig norsk på avsluttende trinn, slik vi allerede gjør tidligere i løpet.

Da vil vi lettere kunne finne vurderingsformer som gjør at Apertium ikke får betydning for karakteren.

Apertium gjør allerede at det blir produsert mer nynorsk i aviser og sikkert i det offentlige. Dette kan styrke nynorsken.

Tvungen sidemålskarakter gjør det ikke.

Dette innlegget ble først publisert i  Aftenposten 11. mai 2021.

Lektorbloggen publiserer stoff om norsk skole og utdanningssystemet. Innlegg fra gjesteskribenter er ikke Norsk Lektorlags standpunkter.

se mer innhold fra kategorien

Lektorbloggen
digitaliseringvurdering

Flere artikler du kanskje er interessert i

Lektorbloggen
Ei bøn til rogalandspolitikarane: Kva med å berre auke lærarløna?
Lærarstreiken er over til glede for elevane, mens lærarane er i harnisk, fordi dei enno eit år opplever redusert kjøpekraft. No utfordrar eg rogalandspolitikarane til å ta grep og auka lærarlønna i vå...
Lektorbloggen
Lekser, nå igjen
Hvis en familie bestemmer at det beste for sitt barns læring og utvikling er at det ikke skal være lekser, skal det fint la seg gjøre uten at et kommunestyre trenger å vedta at alle skolens barn av de...
Lektorbloggen
På tide med en nasjonal satsing på fremmedspråk
Skal vi lære flere språk, må vi gjøre noe drastisk med språkopplæringen både i skolen og høyere utdanning.