Illustrasjonsbilde iStock
Lektorbloggen

Nynorsk og omstilling

Lærerne må slippe å sette karakter på tekst produsert av et dataprogram.
AVGeir Olav Kinn
12. mai, 2021
Denne artikkelen er mer enn ett år gammel

Åse Wetås, direktør i Språkrådet, kommenterer i Aftenposten 4. mai bruk av oversettelsesprogrammet Apertium i skolen.

Hun roser mulighetene oversettelsesprogrammet gir. Vi er ikke uenige i dette.

Det som har vært vårt poeng gjennom hele denne debatten om temaet, er at lærerne må slippe å sette karakter på tekst produsert av et dataprogram. Både Mållaget og nå Språkrådet mener at nynorskens status er helt avhengig av at elevene får egen sidemålskarakter.

Vi mener det vil tjene nynorsken at vi nettopp gjør omstilling, som Wetås etterlyser. Men da ved at vi gir felles karakter i skriftlig norsk på avsluttende trinn, slik vi allerede gjør tidligere i løpet.

Da vil vi lettere kunne finne vurderingsformer som gjør at Apertium ikke får betydning for karakteren.

Apertium gjør allerede at det blir produsert mer nynorsk i aviser og sikkert i det offentlige. Dette kan styrke nynorsken.

Tvungen sidemålskarakter gjør det ikke.

Dette innlegget ble først publisert i  Aftenposten 11. mai 2021.

Lektorbloggen publiserer stoff om norsk skole og utdanningssystemet. Innlegg fra gjesteskribenter er ikke Norsk Lektorlags standpunkter.

se mer innhold fra kategorien

Lektorbloggen
digitaliseringvurdering

Flere artikler du kanskje er interessert i

Lektorbloggen
Pilotstreiken rokka ved solferiane, lærarane streikar for deg og framtida di
Etter at streik råka ferien til fleire hundre tusen, trappar no me som underviser i skulen vår streik ved skulestart. Lærarstreiken handlar om langt viktigare verdiar enn Syden og sol. Me streikar for...
Lektorbloggen
Lønna er ikkje det ho ein gong var  
Artikkelen til Jon Hustad, «Lektoren er ikkje det han ein gong var», gir blod på tann til lektorar som har varsla opptrapping av skulestreiken til hausten. Noko har gått frykteleg gale når ein lektor ...
Lektorbloggen
Skulen skal ikkje måtta velja mellom læremiddel og nok vaksne
For at flinke folk skal kunne gjera ein god jobb treng dei rette verktøy. I skulen vert det kalla læremiddel. Kva er konsekvensen av at lærarane manglar gode læremiddel?