Innspillsrunden er siste mulighet for å gi innspill til hva som skal være det viktigste i fagene. Utdanningsdirektoratet ønsker særlig innspill til valgene og prioriteringene som er gjort i fagene. Målet er at innholdet i fagene blir mer relevant og legger godt til rette for dybdelæring for elevene.
Kjerneelementer angir hva som skal være det viktigste i faget framover, men er ikke selve læreplanen. Dette er et forarbeid til læreplanene som skal utarbeides neste skoleår. Kjerneelementene danner grunnlaget for utvikling av innholdet i læreplanene, både for Kunnskapsløftet og Kunnskapsløftet samisk.
Norsk Lektorlag tilrettelegger for at våre berørte fagutvalg gir innspill til høringsrunden, og arrangerer fagseminarer for disse 14., 15. og 22. mars. Samtidig oppfordrer vi alle medlemmer til å sette seg inn i forslagene, og gi sine tilbakemeldinger.
– Dette er en gyllen mulighet til å sette lektorprofesjonens preg på innholdet i skolen for flere tiår framover. Diskuter med kollegaer, send bidrag til våre fagutvalg eller direkte til direktoratet. Om ikke lektorene som står i skolen gir tydelige signaler om hvilke prioriteringer vi ønsker i fagene, risikerer vi å overlate viktige veivalg til byråkrater og særinteresser, sier Rita Helgesen, leder i Norsk Lektorlag.
Relaterte lenker:
- NL Fagfornyelsen
- Utdanningsdirektoratet Gi dine innspill til kjerneelementene
- Utdanningsdirektoratet Hva skal være det viktigste i fagene? Gi innspill
- Utdanningsdirektoratet Fagfornyelsen (informasjonsside)