Utdrag fra første tilbud fra KS, overlevert ved forhandlingsstart 3.april: «KS ønsker en arbeidstidsordning for undervisningspersonalet som legger bedre til rette for økt tilstedeværelse og en mer kollektiv samarbeidskultur preget av kompetansedeling, faglig-pedagogisk refleksjon og skoleutvikling. Dette er viktig for å få økt læringseffekt og enda bedre resultater i skolen. Arbeidstidsordningen må også gi undervisningspersonalet bedre muligheter til å vedlikeholde og videreutvikle sin kompetanse både på- og utenfor arbeidsplassen.
Ny arbeidstidsordning i skolen må innrettes slik at arbeidstiden kan tilpasses aktiviteter og oppgaver som, i samsvar med læreplaner og lokale forutsetninger, gir økt kvalitet i undervisningen, skaper gode læringsmiljø for elevene og forbedrer resultatene.»
Torsdag 10.april gjennomføres det andre forhandlingsmøtet i tariffoppgjøret i KS-området, med oppstart kl. 12. Da vil Akademikerne kommune presentere sitt andre krav.
Om undervisningsoppdraget:
Norsk Lektorlag har i forhandlingene med KS om arbeidstid foreslått en ny avtale hvor årsverket til hver lærer bygges opp av undervisningsoppdrag. Hovedprinsippet for denne arbeidstidsmodellen er at når en faglærer får ansvaret for å undervise et fag, skal det følge et visst antall arbeidstimer til å utføre oppdraget. Det vi si at i tillegg til selve undervisningen skal det sikres tid til for- og etterarbeid. Siden læreplanene i fagene er like omfattende over hele landet, må det avtales sentralt et minsteantall arbeidstimer som følger oppdraget. I tillegg må arbeidsbyrden i hvert undervisningsoppdrag vurderes lokalt, og det må gis tilleggsressurser basert på elevtall, kompleksitet og behov for etter- og videreutdanning.
Relaterte lenker:
- NLL Undervisningsoppdraget gir sentrale sikringsbestemmelser
- NLL Arbeidstid (tema)
- NLL Tariffoppgjøret 2014 (informasjon om alle krav og tilbud)