Norsk Lektorlag mener underviseren skal ha reell påvirkning på valg og bruk av alle typer læremidler, som ekskursjoner, digitale læremidler og lærebøker på papir. Læremidlene må ikke være utdatert.
- Les mer om læremidler på fagenes premisser i Norsk Lektorlags utdanningspolitiske program
Fagfornyelsen fordrer nye læremidler
Vi har fått bekymringsmeldinger fra tillitsvalgte og medlemmer om at kommuner og fylker ikke tar seg råd til å kjøpe inn nye læremidler tilpasset fagfornyelsen. Oppdaterte læremidler som er utviklet til gjeldende læreplanverk er en grunnleggende forutsetning for innføringen av LK-20.
- «Halvparten har gamle læremidler», nettsak 15. desember 2020 om medlemsundersøkelse om læremidler til fagfornyelsen
- «Første evalueringsrapport om fagfornyelsen er lansert», nettsak 27. oktober 2020
- Fellesnotat om digitale læremidler utarbeidet av Forum for læremidler, hvor Lektorlaget deltar. (15. desember 2017)
Om skolene utsetter å ta i bruk oppdaterte, relevante læremidler for fagfornyelsen, slik vi ser tegn til i flere store fylker, vil dette påvirke elevenes læring negativt. Bruk av utdaterte læremidler utgjør også en stor tidstyv for lærere og lektorer
leder i Norsk Lektorlag Rita Helgesen
Kvalitetskriterier for læremidler
Utdanningsdirektoratet har utviklet verktøy for å vurdere kvaliteten i læremidler for engelsk, norsk og matematikk, og kvalitetskriterier for læremidler i øvrige fag utvikles våren 2021.
- Utdanningsdirektoratets Kvalitetskriterier for læremidler
Les også:
- Norsk Lektorlag mener nasjonale myndigheter bør stille kvalitetskrav til læremidler i alle fag, skriver leder Rita Helgesen i innlegget «Problemskyvespillet».
- Fagfornyelsen og Lektorlagets arbeid med den (lenke)
- Norsk Lektorlag leverte 17 høringssvar til nye læreplaner i Fagfornyelsen (lenke)