![]() |
Det var god stemning på Majorstuen skole etter pressekonferansen, som ble innledet med skolens kor og band. Foto: Norsk Lektorlag, Bjørgulv Vinje Borgundvaag |
- Kunnskap er selve nøkkelen til et bedre liv, at barn tilegner seg kunnskap er helt avgjørende for hvordan samfunnet vårt utvikler seg, sa statsminister Erna Solberg. Fredag 8. november presenterte hun og kunnskapsminister Jan Tore Sanner stortingsmeldingen Tett på – tidlig innsats og inkluderende fellesskap i barnehage, skole og SFO.
Meldingen lister opp hele 60 tiltak som skal bidra til bedre tidlig innsats fra barnehagen og ut videregående opplæring, i tillegg kunngjør regjeringen 20 forventninger til kommuner og fylkeskommuner.
Noen av de mest konkrete tiltakene regjeringen foreslår er:
|
Politisk leder i Norsk Lektorlag Rita Helgesen synes meldingen tar riktige grep på flere områder, men hun hadde forventet at tiltakene var mer forpliktende.
- Elever på alle trinn trenger ekstra oppfølging og intensiv opplæring når de ikke har forventet læringsprogresjon. Dette er ikke mindre viktig i ungdomsskolen og i videregående opplæring enn i barneskolen, påpeker Helgesen. Hun er overrasket over at regjeringen bare vil vurdere å utvide intensivopplæring til flere trinn, og mener forslaget om å innføre lovkrav for en støttemodell med tre nivåer på alle skoler burde vært fulgt opp.
Stoltenberg-utvalget (NOU 2019: 3) foreslo en modell med tre nivåer der alle skoler på laveste nivå skal tilby tilpasset støtte i ordinær undervisning, på mellomnivået skal gi intensiv opplæring i kortere perioder, mens spesialundervisning etter sakkyndig vurdering kommer på nivå tre og kun skal være nødvendig for noen få av elevene. Norsk Lektorlag støttet en slik modell, og har påpekt at den må gjelde hele opplæringsløpet i grunnopplæringen.
- Norsk Lektorlag har i tillegg foreslått tydelige og konkrete progresjonsbeskrivelser i læreplanene nettopp for at elever som trenger det kan fanges opp uten at det går flere år før de oppdages. Og det gjelder like mye de som ligger foran som elevene som henger etter, sier Helgesen.
Elever med stort læringspotensial har idag ikke rett til tilpasset opplæring på lik linje med andre elever. Her vil regjeringen nå vurdere en lovendring, men først etter at opplæringslovutvalget og Lied-utvalget har levert sine innstillinger. Forslagene fra Jøsendal-utvalget (NOU 2016:14) om tiltak for elever med høyt læringspotensial er ikke tatt opp i meldingen om tidlig innsats.
![]() |
- At alle elever i Norge skal møte kvalifiserte lærere med høy og relevant kompetanse er en tydelig visjon og mål, sa kunnskapsminister Jan Tore Sanner da han la frem Stortingsmeldingen om tidlig innsats. Foto: Norsk Lektorlag, Bjørgulv Vinje Borgundvaag |
Fortsatt for få kompetente undervisere
Et lovkrav om at enkeltvedtak skal gi rett til spesialundervisning der personalet har relevant pedagogisk eller spesialpedagogisk kompetanse i 80 prosent av vedtakets timetall ble også foreslått av Stoltenberg-utvalget. Norsk Lektorlag støttet forslaget, også her mener Helgesen regjeringen tar for små skritt, med formuleringen om å stramme inn på dagens regler om assistentbruk.
- Det er rett og slett en skam at halvparten av elevene som trenger spesialpedagogisk oppfølging i dag møtes av assistenter. Selv om de gjør en god jobb, er de jo ikke kvalifisert til oppgaven. Opplæringsloven må presisere hvilken kompetanse undervisningspersonalet må ha, og videreutdanningstilbudene må økes. Det er samtidig viktig at regjeringen sørger for å lage en konkret opptrappingsplan for å stille kompetansekrav i flere fag.
Tilstrekkelige norskferdigheter må defineres bedre
Helgesen berømmer regjeringen for forslaget om at alle kommuner pålegges å vurdere om barn behersker norsk språk før skolestart. Hun forventer allikevel at dette raskt følges opp ved at «tilstrekkelige norskferdigheter» defineres tydelig i regelverket. Det må også innføres felles regler slik at elever som følger ordinært løp i videregående skole har B1-nivå i norsk, uansett skolefylke.
- Vi ser dessverre stadig eksempler på minoritetsspråklige elever som tas inn i videregående skole uten helt grunnleggende ferdigheter som å snakke, lese og skrive norsk språk. Å kartlegge norskferdighetene deres er nødvendig også i videregående understreker Lektorlagslederen, som minner om at klare anbefalinger på feltet ble lagt på Utdanningsdirektoratets bord allerede i 2016. Etter initiativ fra Norsk Lektorlags landsmøte har sentralstyret vedtatt at alle elever må få rett til å dokumentere sine norskferdigheter.
Samordning av støttetjenestene
Nordahl-utvalget foreslo en rekke endringer i organiseringen av støttetjenester for barn som trenger særskilt tilrettelegging. Samtidig som regjeringen overfører midler fra Statped ut i fylker og kommuner, skal det nå utredes hvordan PP-tjenesten, helsestasjons- og skolehelsetjenesten kan samordnes bedre, og om disse bør slås sammen til en ny støttetjeneste. Sektorlovenes bestemmelser om samarbeid for barn og unge skal harmoniseres og styrkes allerede nå, mens regelendringer som kan gi barn og unge mer helhetlige og koordinerte tjenester først skal utredes. Hvilke kvalitetskrav som skal stilles til PP-tjenesten, og at den skal arbeide forebyggende og med tidlig innsats skal også presiseres i lovverket. Regjeringen vurderer også å åpne for at skolen i noen tilfeller skal kunne fatte vedtak i samråd med foreldrene uten sakkyndig vurdering fra PP-tjenesten, hvis saken er godt nok opplyst.
Helgesen er med visse forbehold positiv til endringene:
- Vi støtter at pedagogisk psykologisk-tjeneste kan komme mer ut i skolene for å møte elevene i undervisningen og veilede de som underviser. Dette kan forebygge problemer, løse de som oppstår raskt, og øke kompetansen hos lektorer og lærere. Samtidig må fagmiljøene ivaretas ved en desentralisering, og vi må huske at samarbeid mellom skole og spesialpedagoger også tar tid. Dette må ikke bli enda en oppgave lærerne skal gjøre innenfor gjeldende arbeidstidsrammer, avslutter Helgesen.
FAKTA:
Samlet oversikt over forslagene i
Regjeringen vil |
|
Regjeringen forventer |
|
Regjeringen vil |
|
Regjeringen forventer |
|
Regjeringen vil |
|
Regjeringen forventer |
|
Regjeringen vil |
|
Regjeringen forventer |
|
Regjeringen vil |
|
Regjeringen forventer |
|
Regjeringen vil |
|
Regjeringen forventer |
|
Regjeringen vil |
|
Regjeringen forventer |
|