image-1
Lektorbloggen

Valg 2017: – Kompetanse må høyere på dagsorden i skolepolitikken

Norsk Lektorlag har tydelige forventninger om at regjering og Storting nå spisser satsingen på kvalitet i skolen, slik at kompetanse verdsettes høyere.
AVRedaksjonen
13. september, 2017
Denne artikkelen er mer enn ett år gammel
Statsminister Erna Solberg har fått fornyet tillit av velgerne, nå forventer Norsk Lektorlag at satsingene i skolen verdsetter kompetanse høyere fremover. (foto: Norsk Lektorlag)

 

Stortingsvalget 11. september 2017 gav fornyet mandat til de fire borgerlige partiene. Det er fremdeles for tidlig å spå hvilke partier som vil danne regjering, men Venstre og Kristelig Folkeparti har uttrykt at de vil støtte en regjering utgått fra Høyre.

 

Eierskapsundersøkelsen Norstat gjennomførte for NRK i august, viser at skole er den enkeltsaken flest velgere er opptatt av. 

 

– Satsingen på etter- og videreutdanning for lærere de siste fire årene har vært riktig og nødvendig, men dessverre har den hovedsakelig vært rettet mot lærere som mangler undervisningskompetanse. Skal vi nå målene om bedre skolekvalitet må lektorer og lærere med høy kompetanse også få tilbud om relevant etter- og videreutdanning, sier leder i Norsk Lektorlag Rita Helgesen.

 

Hun forventer nå at partiene som danner parlamentarisk grunnlag for den nye regjeringen prioriterer programforslag de har gått til valg på, som vil bidra til bedre kvalitet i skolen:

 

– Høyre har gått til valg på at alle lærere skal ha fordypning i fagene de underviser i, Venstre vil ha økt skolekvalitet og økt status for lærere gjennom en sertifiseringsordning, FrP vil også beskytte lærertittelen og Krf har programfestet at de vil sikre læreres rett til etter- og videreutdanning. 

 

Med slike velgerkontrakter burde alt ligge til rette for at kompetansesatsingen i skolen videreutvikles i den kommende Stortingsperioden, avslutter Helgesen

Rita Helgesen er leder i Norsk Lektorlag

 

se mer innhold fra kategorien

Lektorbloggen
kompetanse

Flere artikler du kanskje er interessert i

Lektorbloggen
Skulen skal ikkje måtta velja mellom læremiddel og nok vaksne
For at flinke folk skal kunne gjera ein god jobb treng dei rette verktøy. I skulen vert det kalla læremiddel. Kva er konsekvensen av at lærarane manglar gode læremiddel?
Lektorbloggen
Et forsvar og en hyllest av eksamen
Elevorganisasjonen og flere politikere har i eksamen funnet en felles fiende. Men som en kloakkrotte uten venner trenger eksamen sårt et forsvar. For norske elever trenger eksamen for å få en rettferd...
Lektorbloggen
Alle eller ingen skal med
Det synes å herske en forestilling om at hvis alle elever løser hele eksamen kun i et digitalt grensesnitt, så er det universell utforming. Det er det ikke. Det gjør det også unødvendig vanskelig for ...