image-8
Lektorbloggen

Risikerer å miste A-laget

Gambler KS på at idealisme skal holde underbetalte lektorer i skolen? Spør lektor Walied Færevik ved Valler videregående skole.
AVRedaksjonen
15. mai, 2019
Denne artikkelen er mer enn ett år gammel

av Walied Færevik, lektor Valler videregående skole

Det er naivt å være prisgitt at alle de beste lektorene blir i skolen av idealistiske grunner. Derfor passer det dårlig at KS har feil fokus under lønnsforhandlingene.

Tor Arne Gangsø fra KS sa til NRK at lektorene er blant de best betalte medarbeiderne i kommunen. Dette burde ikke overraske noen med tanke på utdanningsnivået til lektorene. Det som overrasker er at Gangsø sammenligner lektorer som har mastergrad eller hovedfag i tillegg til praktisk pedagogisk utdanning med alle andre ansatte i kommunesektoren.

Gangsø og KS burde ikke fokusere på lektorenes lønn relativt til andre i kommunen, men heller se lektorenes lønn i sammenheng med deres kompetanse. Sammenlignet med andre kommuneansatte med hovedfag eller mastergad kommer lektorene dårlig ut. Dette vet lektorer.  Underbetaling av lektorer over tid kan derfor føre til at de beste lærerne med høyest kompetanse forsvinner fra skolen.

Er man egentlig klar over den kompetansen som er i skolen? Da jeg stilte elevene mine spørsmålet, ristet omtrent alle sammen på hodet. Og noe sa meg at det er flere som ikke vet nok om kompetansen til lektorene. Derfor følte jeg at jeg måtte forklare dem at i dette bygget (Valler vgs) er det utrolig mange dyktige lektorer. De formidler de mest komplekse ideene på en enkel måte, og de klarer å selge inn budskapet fordi de er eksperter. «De har mastergrader og doktorgrader. Dette er A-laget!», sa jeg. «Det er statsvitere, lingvister, sivilingeniører, samfunnsvitere, biologer, kjemikere, folk som har skrevet og publisert vitenskapelige artikler. De kunne gjort utrolig mye annet enn å være her. Men foreløpig er de her og sørger for at dere får den beste utdanningen som er mulig å få i Norge, fordi jobben er givende».

Men vi kan ikke forvente at de beste blir værende for alltid. De beste lektorene blir hentet av andre arbeidsgivere hvis lektorene fortsetter å tape lønnsmessig. «Da vil A-laget av lærere forsvinne», sa jeg. «Hvem erstatter A-laget?» spurte jeg. «B-laget», sa elevene. «Vil vi etter hvert få masse lærere til å undervise oss som helst skulle ønske de gjorde noe annet, men som ikke fikk jobb noe annet sted fordi at de ikke er flinke nok?» Klassen lo mens jeg svarte «Ja!», det kan vi risikere». Men det er absolutt ingenting å le av.

Lektorenes kompetanse er ettertraktet utenfor skolen, det er det viktig at arbeidsgiverne bevisste på. Hvis vi vil beholde de beste lektorene, og samtidig rekruttere de beste lektorstudentene, må det bli mulig å få høyere lønn i løpet av karrieren uten å bytte jobb.

Høyere lønn kan faktisk motivere lektorer og lærere også. Derfor bør ikke skoler være prisgitt at de beste lektorene blir i skolen kun av idealisme. Jeg tror nemlig at dersom vi gjør det mulig å tjene like mye som andre høyt utdanna yrkesgrupper i løpet av karrieren, vil vi øke rekrutteringen til lærerutdanningene. På denne måten blir lektor noe du oppnår, ikke noe du faller tilbake på.

 

Walied Færevik er lektor ved Valler videregående skole

se mer innhold fra kategorien

Lektorbloggen
lønnsoppgjør

Flere artikler du kanskje er interessert i

Lektorbloggen
Skulen skal ikkje måtta velja mellom læremiddel og nok vaksne
For at flinke folk skal kunne gjera ein god jobb treng dei rette verktøy. I skulen vert det kalla læremiddel. Kva er konsekvensen av at lærarane manglar gode læremiddel?
Lektorbloggen
Et forsvar og en hyllest av eksamen
Elevorganisasjonen og flere politikere har i eksamen funnet en felles fiende. Men som en kloakkrotte uten venner trenger eksamen sårt et forsvar. For norske elever trenger eksamen for å få en rettferd...
Lektorbloggen
Alle eller ingen skal med
Det synes å herske en forestilling om at hvis alle elever løser hele eksamen kun i et digitalt grensesnitt, så er det universell utforming. Det er det ikke. Det gjør det også unødvendig vanskelig for ...