Lektorlagets første nestleder og hovedtillitsvalgt i Møre og Romsdal, Olav S. Myklebust, forteller at han ble oppmerksom på tilleggsfunksjoner i Teams på jobben.
– Som lærer og hovedtillitsvalgt sendte jeg inn en avviksmelding til fylket da det kom oppfordring på Teams om å bruke Reflect til å kartlegge følelsene til elevene. På drøftingsmøte ble det fortalt at appen var innført av Teams uten at fylkeskommunen var informert. Appen ble umiddelbart fjernet, sier han.
Reflect er et tilleggsprogram for Microsoft Teams. Elevene får spørsmål om hvordan de har det, og skal gi svar som en smiley og klikke på en liste med følelser.
Får ikke fjernet ny, uønsket funksjon
Et år senere meldte han inn appen Insights, som gir faglærer informasjon om aktiviteten til elevene, hvem som er aktiv og når i løpet av døgnet.
– Da fortalte fylket at de hadde stengt så mange funksjoner som kartlegger arbeidsvanene til elevene, som de kunne. Derfor får lærere fortsatt innsikt i aktiviteten til elevene sine via denne funksjonen. Fylket får rett og slett ikke fjernet tilgangen til Insights, sier Myklebust.
Myklebust ledet arbeidet med å samle informasjon og utarbeide en sak om temaet sammen med Lektorlagets andre hovedtillitsvalgte.
De fant ut at de fleste kommuner og fylker bruker Teams som pedagogisk digital plattform. Her kommer det nye apper, uten at innkjøper eller bruker er klar over det.
Ingen sjekker de nye funksjonene
Dette er svært problematisk, påpeker Myklebust.
– Kommunene har ikke ressurser til å ha kontroll over alle tilleggsappene som er koblet til Teams, sier han.
Det er opptil hver enkelt kommune og fylkeskommune å avgjøre hvilke IT-løsninger skolene skal bruke. Mange fylker og kommuner har fjernet tilgangen til Reflect og Insights i Teams.
– Imidlertid finnes det ikke noe nasjonalt organ som sjekker eller godkjenner disse løsningene. Dermed kan vi ikke vite om tilleggsprogrammene er i tråd med norske regler eller læreplaner. Det er foruroligende, sier Myklebust.