image-9
Arbeid

– Myndighetene må vurdere å stenge videregående skoler

Norsk Lektorlags leder Rita Helgesen advarer mot samfunnsrisikoen ved normal skoledrift.
AVRedaksjonen
12. mars, 2020
Denne artikkelen er mer enn ett år gammel

Norsk Lektorlags leder Rita Helgesen følger med bekymring utviklingen av pandemien. Landets videregående skoler er store, fire av ti skoler har over 500 elever, mens nesten 30 skoler samler mer enn 1000 elever hver dag.

Hun viser til at Danmark allerede har stengt sine skoler, torsdag formiddag stengte også Oslo og Nordland alle sine videregående skoler. Nå krever hun at myndighetene raskt vurderer å stenge de store skolene.

– Selv om myndighetene har innført forbud mot forsamlinger over 500, noen steder 100, sender vi fortsatt elever og lærere på skolen. Vi har videregående skoler med nesten 2000 elever. Jeg stiller spørsmål om det er uklokt å fortsatt holde disse skolene åpne.

–  Helgesen mener myndighetene nå bør ta nødvendige grep for å redusere smitterisiko.

– I beredskapssituasjonen vi er i nå kan mye undervisning for elever som klarer seg hjemme selv gjennomføres med digitale verktøy utenfor klasserommet. Men dette krever åpenbart at skoleeierne raskt sørger for at gode, digitale løsninger for fjernundervisning er på plass.  

 

Vil redde eksamen

Ved å stenge skolene nå øker vi sjansen for at vi raskere får kontroll på pandemien i Norge og muligheten for at skolene er i normal drift før eksamensperioden.

– Å ikke kunne få vitnemål fra 10. klasse eller videregående kan få store konsekvenser for mange elever. Jo raskere vi nå tar nødvendige beredskapsgrep, jo større er sjansene for at eksamen kan gjennomføres i juni.

 

Selv om grunnskolene er mindre, har over 2000 av dem mer enn 100 elever.[1]

 

– Jeg ser selvsagt utfordringene for småbarnsforeldre med kritiske samfunnsfunksjoner hvis alle skoler stenges, men dette må løses på andre måter enn ved å holde alle skoler åpne.

se mer innhold fra kategorien

Arbeid
arbeidsforholdkoronasmittevern

Flere artikler du kanskje er interessert i

Arbeid
Etterlyser føringer for bruk av ChatGPT
- Det er uklart hva som bør være gjeldende praksis, og det utvikler seg svært ulike holdninger til hvordan lektorer og lærere skal møte bruk av ChatGPT, advarer Helle Christin Nyhuus, leder i Norsk Le...
Arbeid
Hva gjør vi med kunstig intelligens i klasserommet?
Hvordan skal vi møte kunstig intelligens og ChatGPT i skolen og i klasserommet? Norsk Lektorlag inviterer til ettermiddagsseminar på selveste valentinsdagen 14. februar.
Arbeid
Stenger åpent internett på eksamen
Utdanningsdirektoratet stenger åpent internett på eksamen. – Åpenbart utfordrer utviklingen av blant annet ChatGP3 vurderingspraksisen i skolen, sier Helle Christin Nyhuus, leder i Norsk Lektorlag.