image-5
Lektorbloggen

Lærerløftet må skje nå!

Hvis man mener alvor med å gjøre det mer attraktivt å jobbe i skolen, må vi endre måten lektorer og lærere forhandler lønn på skriver Jan Olav Birkenhagen, forhandlingsleder i Akademikerne kommune.
AVRedaksjonen
11. februar, 2019
Denne artikkelen er mer enn ett år gammel
Akademikerne mener lokale forhandlinger på den enkelte arbeidsplass er løsningen for lærerne, slik som er vanlig i resten av arbeidslivet. (illustrasjonsfoto: Istock)

 

av Jan Olav Birkenhagen, leder Akademikerne kommune

 

 «Alle» er enige om at det bør bli enda mer attraktivt å være lærer. Skolens kvalitet er i stor grad avhengig av læreren i klasserommet. Entusiasmen, evnen til å lære bort – og ikke minst lærerens faglige kompetanse har enorm betydning for elevene senere i livet.   

Vi har mange dyktige undervisere i norsk skole i dag. Likevel vet vi at mange skoler mangler kompetanse. For eksempel har bare 53 prosent av mattelærerne på yrkesfaglig videregående både faglig og pedagogisk kompetanse. På barneskolen er det bare 45 prosent av lærerne som oppfyller kompetansekravene på 30 studiepoeng i engelsk. Kvalifiserte lærere er særlig utfordrende å få tak i til yrkesfag og i Nord-Norge, ifølge 2018-tall fra SSB.

I dagens lønnssystem har den enkelte skole små muligheter til å bruke lønn for å sikre kompetansen de har behov for over tid. De siste ti årene er lærerne den gruppen som har hatt den laveste lønnsutviklingen i hele kommune-Norge. Vi ser i tillegg at høy kompetanse heller ikke verdsettes nok innad i lærergruppen: Lektorene, med høyest utdanning, har eksempelvis hatt svakere lønnsutvikling enn både adjunkter og ukvalifiserte lærere.

Akademikerne mener lokale forhandlinger på den enkelte arbeidsplass er løsningen for lærerne, slik som er vanlig i resten av arbeidslivet. I dag lønnes lektorene og lærerne i sentrale forhandlinger, uavhengig av kompetanse og innsats – og kommunenes og fylkeskommunenes rekrutteringsbehov. Den enkelte skole må ha mulighet til å bruke lønn som virkemiddel for å tiltrekke seg og beholde de aller beste.

Denne måneden har kommunesektorens interesse- og arbeidsgiverorganisasjon KS sine årlige strategikonferanser rundt om i landet. Ett av temaene som skal diskuteres er nettopp hvordan kommunene skal sikre nødvendig kompetanse i årene fremover. Kompetanse og kvalitet i skolen bør stå høyt på agendaen. For Akademikerne er det åpenbart at selve lønnssystemet er en hovedutfordring.

At norsk skole lykkes med å sikre kompetente og engasjerte lærere i klasserommet er selve nøkkelen til kvalitet – og helt avgjørende for å gjøre norske elever klare for et stadig mer komplekst og krevende arbeidsliv.

se mer innhold fra kategorien

Lektorbloggen
lokale lønnsforhandlingerlønnsoppgjør

Flere artikler du kanskje er interessert i

Lektorbloggen
Pilotstreiken rokka ved solferiane, lærarane streikar for deg og framtida di
Etter at streik råka ferien til fleire hundre tusen, trappar no me som underviser i skulen vår streik ved skulestart. Lærarstreiken handlar om langt viktigare verdiar enn Syden og sol. Me streikar for...
Lektorbloggen
Lønna er ikkje det ho ein gong var  
Artikkelen til Jon Hustad, «Lektoren er ikkje det han ein gong var», gir blod på tann til lektorar som har varsla opptrapping av skulestreiken til hausten. Noko har gått frykteleg gale når ein lektor ...
Lektorbloggen
Skulen skal ikkje måtta velja mellom læremiddel og nok vaksne
For at flinke folk skal kunne gjera ein god jobb treng dei rette verktøy. I skulen vert det kalla læremiddel. Kva er konsekvensen av at lærarane manglar gode læremiddel?