Bilde av skoleelev som skal ta selvtest for koronavirus på Apalløkka skole i Oslo, 6. september 2021. Foto: Stian Lysberg Solum, NTB.
Arbeid

Koronasmitte: Er vi forberedt på vinteren?

Smitten i Norge øker. – Det haster å få på plass smitteforebyggende tiltak, beredskapsplaner, samt forståelig testregimer, sier Rita Helgesen, leder i Norsk Lektorlag. Hun deltok denne uken i et møte med kunnskapsminister Tonje Brenna om oppfølgingen av koronasituasjonen.
AVRedaksjonen
12. november, 2021
Denne artikkelen er mer enn ett år gammel

På bildet: En elev tar selvtesten i klasserommet på Apalløkka skole i Oslo, 6. september 2021. I november sier byrådet i Oslo at de kommer til å ha jevnlig massetesting av elever. Norsk Lektorlag er bekymret for smitteutviklingen blant barn og unge. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB

Kunnskapsminister Tonje Brenna (Ap) inviterte denne uken blant andre Norsk Lektorlag til en orientering og runde rundt bordet om smittesituasjonen. 

FHI-forsker Pål Surén gjorde rede for smittesituasjonen. Det er fortsatt antall sykehusinnleggelser som er det viktigste styringsparameteret. Når det gjelder smittede i ungdomsskolealder, er det spesielt høye smittetall i Oslo og Viken. I videregående skole er de høyeste smittetallene i Oslo, men det er en viss stigning iblant annet i Troms og Finnmark. 

– Norsk Lektorlag deler bekymringen for smitteutviklingen blant barn og unge – spesielt i de store byene. Vi får tilbakemeldinger fra medlemmer som sier at det haster å få på plass tiltak og beredskap til å håndtere dette. Vi er også bekymret over lærernes arbeidsbelastning, og utfordringer knyttet til fravær både blant elever og lærere, sier Rita Helgesen, leder i Norsk Lektorlag. 

Testing skulle ha startet før skolestart 

Ifølge FHI har man lært fra i høst at testingen burde ha startet før skolestart. Det nye testregimet var for komplisert og ikke godt nok forberedt. Samtidig sank smitten da man fikk kontroll på testingen. Smittespredningen i ungdomsskole og videregående startet i flere tilfeller på skolen med uoppdaget smitte. Det var også mange utbrudd som startet i sosiale tilstelninger i regi av skolen, som skoleturer.  

– Det er viktig å få avklart hvilket testregime som skolene skal forholde seg til. Her er vi kjent med at det var en del ulik praktisering. Skolene må få tydelig beskjed og mulighet til å områ seg, sier Helgesen.   

Må prioritere tredje dose til de som underviser

– De som underviser i skolen må også prioriteres til tredje vaksinedose. Foreløpig er det de over 65 år som prioriteres, men jeg registrerer at FHI i dag sier at det kan bli aktuelt å tilby en boosterdose også til de under 65 år, sier Helgesen.  

–På møtet ble det imidlertid formidlet at fullvaksinerte voksne i yrkesaktiv alder har fortsatt god beskyttelse av to doser. Det er nesten ingen innleggelser i aldergruppen 18-44 år og 44-64 år, legger hun til.  

Nye tiltak? 

FHI forventer at et betydelig antall voksne vil få korona i løpet av vinteren, og at det vil føre til flere innleggelser.  

– De grunnleggende smittevernreglene om å holde seg hjemme når man er syk og målrettet jevnlig testing vil fortsatt gjelde. Trafikklysmodellen som vi ble godt kjent med i de forrige smittebølgene, står foreløpig ikke på blokka over tiltak, fortalte FHI oss. Vi vet likevel at gult nivå gjelder i en del kommuner, og det er viktig at alle skoler har beredskap, sier Helgesen.

se mer innhold fra kategorien

Arbeid
koronasmittevernvaksine

Flere artikler du kanskje er interessert i

Arbeid
Etterlyser føringer for bruk av ChatGPT
- Det er uklart hva som bør være gjeldende praksis, og det utvikler seg svært ulike holdninger til hvordan lektorer og lærere skal møte bruk av ChatGPT, advarer Helle Christin Nyhuus, leder i Norsk Le...
Arbeid
Hva gjør vi med kunstig intelligens i klasserommet?
Hvordan skal vi møte kunstig intelligens og ChatGPT i skolen og i klasserommet? Norsk Lektorlag inviterer til ettermiddagsseminar på selveste valentinsdagen 14. februar.
Arbeid
Stenger åpent internett på eksamen
Utdanningsdirektoratet stenger åpent internett på eksamen. – Åpenbart utfordrer utviklingen av blant annet ChatGP3 vurderingspraksisen i skolen, sier Helle Christin Nyhuus, leder i Norsk Lektorlag.