I stortingsmelding nr. 14 «Kommunereformen – nye oppgaver til større kommuner» foreslår regjeringen at nye oppgaver kan flyttes til kommunene i forbindelse med kommunereformen.
– Dette vil være den største samlede flyttingen av oppgaver til kommunene noensinne. Vi ønsker sterkere lokalsamfunn og kommuner med flere oppgaver som kan gi innbyggerne bedre tjenester. Innbyggerne får best hjelp når kommunene kan se helheten i behovet, sier statsminister Erna Solberg i en pressemelding.
Kun under bestemte forutsetninger
I følge NRK legger ikke meldingen opp til en automatisk flytting av store oppgaver til storbyene, men åpner for at de kan få muligheten til å ta over ansvaret for videregående skole og kollektivtrafikken under bestemte forutsetninger.
– Storbyområdene våre er i vekst og har noen spesielle utfordringer, men også store muligheter. Vi må gi dem verktøy til å skape bedre byer for innbyggerne, samtidig som vi skal påse at innbyggerne i kommunene utenfor storbyene får likeverdige tjenester, sier kommunal – og moderniseringsminister Jan Tore Sanner til NRK.
Kan komplisere arbeidet for å sikre kvalitet
Leder i Norsk Lektorlag, Gro Elisabeth Paulsen, er i utgangspunktet skeptisk til forslaget. Hun er redd for at dette starter som en omorganisering for omorganiseringens skyld.
– Dette kan komplisere arbeidet for å sikre kvaliteten i videregående opplæring de nærmeste årene. Skal man endre dagens system, bør man starte med en grundig evaluering av kvaliteten i dagens videregående skole, ikke minst kvaliteten i de studieforberedende programmene. Den lave gjennomføringsgraden i høyere utdanning i Norge, tilsier at vi bør starte her. Det er også grunn til bekymring for «resten» av de videregående skolene som blir igjen i de fylkeskommunene som mister sine største byskoler til bykommunen. Dette vil jo bety en oppsplitting av fagmiljøene, sier Paulsen.
Kunnskapsdepartementets vurdering (utdrag fra kapittel 5.8): To forutsetninger må etter departementets vurdering legges til grunn for en overføring av oppgaver til de største kommunene. For det første må disse kommunene være i stand til å løse oppgavene på en god måte, herunder inneha tilstrekkelig kapasitet og kompetanse og utgjøre geografisk funksjonelle områder. For det andre må oppgaveløsningen i områdene utenfor disse kommunene også kunne håndteres på en god måte. Alle de som blir ansvarlige for videregående opplæring, må kunne sørge for at tilbudet også ivaretar de forutsetninger som følger av opplæringsloven. I den forbindelse må det både ses hen til søkernes ønsker og det behovet samfunnet og arbeidslivet har for videregående opplæring i ulike utdanningsretninger. Befolkningsgrunnlag og geografiske avstander vil være sentrale faktorer i den sammenheng. Overføring av ansvaret for videregående opplæring fra fylkeskommunen til en stor kommune må vurderes i hvert enkelt tilfelle. Det inngås en avtale mellom kommunen og fylkeskommunen om hvordan samarbeidet om tilbudet kan ivaretas i praksis. Dette kan blant annet gjelde hvem som skal opprette et tilbud og om kjøp av elevplasser. Den nærmere gjennomføringen av oppgaveoverføring fra fylkeskommunen til de største kommunene må utredes nærmere i etterkant av Stortingets behandling av meldingen. I utgangspunktet vurderer departementet det slik at dersom ansvaret for videregående opplæring overføres, bør også ansvaret for særlige områder overføres, slik som ulike typer institusjonsopplæring som fylkeskommunen har ansvaret for i dag. |
Relaterte lenker:
Relaterte dokumenter: