Vemund Venn er leder for Sør-Trøndelag Lektorlag og lektor ved Charlottenlund videregående skole i Trondheim. I innlegget i Adresseavisen 4. november oppfordrer han skoleforskningen til å legge større vekt på vurderingspraksis og vurdering sett i sammenheng med læringsutbytte. " Den etter hvert svært så omfangsrike skoleforskningen er veldig opptatt av alt vi kan putte inn i skolen, men vi hører for lite om hva som kommer ut." skriver Venn.
I innlegget presiserer han også at: "Sør-Trøndelag Lektorlag tror at en bedre vurderingskultur først og fremst er avhengig av bedre ekstern sluttvurdering. En svak læringskultur har kunnet utvikle seg over mange år fordi sluttvurderingen har vært forsømt. Skolen trenger klarere, nasjonale vurderingskriterier."
Venn understreker dessuten at tiden er overmoden for å få tilbake en eksamensordning der det ikke brukes hjelpemidler.'
Vemund Venn: Vurdering og læring
Relaterte lenker:
* NLL: Råd for en bedre vurderingspraksis
* NLL: Revidert vurderingsforskrift trådt i kraft