image-1
Lektorbloggen

Trenger vi egentlig alle disse planleggingsdagene?

Planleggingsdagene stjeler verdifull arbeidstid, skriver Elin Sebjørnsen i dette debattinnlegget.
AVElin Sebjørnsen, lærer i videregående skole
31. august, 2020
Denne artikkelen er mer enn ett år gammel

Mange steder starter nå skoleåret med å planlegge. Den lange koronavåren skulle gitt rikelig med tid til dette. Jeg mener at planleggingsdager i sin nåværende form er utdatert og stjeler verdifull arbeidstid.

Det ene spørsmålet er om det er reelt behov for å planlegge og om faglig oppdatering må foregå på dagtid, det andre belastningen det å stenge barnehager og skoler faktisk medfører. Dette for den enkelte, familier, bedrifter, etc.

Argumentene for å ha et visst antall planleggingsdager i skoler og barnehager er i stor grad tuftet på å gi personalet tid til å planlegge sammen. Hvilke andre institusjoner eller bedrifter stenger virksomheten sin fem-seks dager i året for å planlegge hva de skal gjøre?

Og er det greit at barna og elevene som er sårbare og utsatte ellers, har fri disse dagene?

Jeg skjønner godt at de i barnehagene og på SFO ønsker seg noen årlige dager fri fra mas og våte klær. Mange lærere lever sikkert også godt med å sløve mens de følger halvhjertet med på en innleid og dyr foredragsholder.

Men kan vi fastslå at planleggingsdager er avgjørende for kvaliteten på innholdet i barnehage- og skolehverdagen?

Jeg elsker å være lærer og å jobbe sammen med kollegene mine, men jeg trenger ikke fire dager på en hard stol med lunken kaffe og lange monologer for å kunne gjøre jobben min. Ingen gjør det.

Debattinnlegget er tidligere publisert i Aftenposten 12. august. Lektorbloggen publiserer stoff om norsk skole og utdanningssystemet. Innlegg fra gjesteskribenter er ikke Norsk Lektorlags standpunkter.

se mer innhold fra kategorien

Lektorbloggen
arbeidstid

Flere artikler du kanskje er interessert i

Lektorbloggen
Skulen skal ikkje måtta velja mellom læremiddel og nok vaksne
For at flinke folk skal kunne gjera ein god jobb treng dei rette verktøy. I skulen vert det kalla læremiddel. Kva er konsekvensen av at lærarane manglar gode læremiddel?
Lektorbloggen
Et forsvar og en hyllest av eksamen
Elevorganisasjonen og flere politikere har i eksamen funnet en felles fiende. Men som en kloakkrotte uten venner trenger eksamen sårt et forsvar. For norske elever trenger eksamen for å få en rettferd...
Lektorbloggen
Alle eller ingen skal med
Det synes å herske en forestilling om at hvis alle elever løser hele eksamen kun i et digitalt grensesnitt, så er det universell utforming. Det er det ikke. Det gjør det også unødvendig vanskelig for ...