image-6
Lektorbloggen

Trenger vi egentlig alle disse planleggingsdagene?

Planleggingsdagene stjeler verdifull arbeidstid, skriver Elin Sebjørnsen i dette debattinnlegget.
AVElin Sebjørnsen, lærer i videregående skole
31. august, 2020
Denne artikkelen er mer enn ett år gammel

Mange steder starter nå skoleåret med å planlegge. Den lange koronavåren skulle gitt rikelig med tid til dette. Jeg mener at planleggingsdager i sin nåværende form er utdatert og stjeler verdifull arbeidstid.

Det ene spørsmålet er om det er reelt behov for å planlegge og om faglig oppdatering må foregå på dagtid, det andre belastningen det å stenge barnehager og skoler faktisk medfører. Dette for den enkelte, familier, bedrifter, etc.

Argumentene for å ha et visst antall planleggingsdager i skoler og barnehager er i stor grad tuftet på å gi personalet tid til å planlegge sammen. Hvilke andre institusjoner eller bedrifter stenger virksomheten sin fem-seks dager i året for å planlegge hva de skal gjøre?

Og er det greit at barna og elevene som er sårbare og utsatte ellers, har fri disse dagene?

Jeg skjønner godt at de i barnehagene og på SFO ønsker seg noen årlige dager fri fra mas og våte klær. Mange lærere lever sikkert også godt med å sløve mens de følger halvhjertet med på en innleid og dyr foredragsholder.

Men kan vi fastslå at planleggingsdager er avgjørende for kvaliteten på innholdet i barnehage- og skolehverdagen?

Jeg elsker å være lærer og å jobbe sammen med kollegene mine, men jeg trenger ikke fire dager på en hard stol med lunken kaffe og lange monologer for å kunne gjøre jobben min. Ingen gjør det.

Debattinnlegget er tidligere publisert i Aftenposten 12. august. Lektorbloggen publiserer stoff om norsk skole og utdanningssystemet. Innlegg fra gjesteskribenter er ikke Norsk Lektorlags standpunkter.

se mer innhold fra kategorien

Lektorbloggen
arbeidstid

Flere artikler du kanskje er interessert i

Lektorbloggen
Pilotstreiken rokka ved solferiane, lærarane streikar for deg og framtida di
Etter at streik råka ferien til fleire hundre tusen, trappar no me som underviser i skulen vår streik ved skulestart. Lærarstreiken handlar om langt viktigare verdiar enn Syden og sol. Me streikar for...
Lektorbloggen
Lønna er ikkje det ho ein gong var  
Artikkelen til Jon Hustad, «Lektoren er ikkje det han ein gong var», gir blod på tann til lektorar som har varsla opptrapping av skulestreiken til hausten. Noko har gått frykteleg gale når ein lektor ...
Lektorbloggen
Skulen skal ikkje måtta velja mellom læremiddel og nok vaksne
For at flinke folk skal kunne gjera ein god jobb treng dei rette verktøy. I skulen vert det kalla læremiddel. Kva er konsekvensen av at lærarane manglar gode læremiddel?