image-5
Lektorbloggen

Trenger vi egentlig alle disse planleggingsdagene?

Planleggingsdagene stjeler verdifull arbeidstid, skriver Elin Sebjørnsen i dette debattinnlegget.
AVElin Sebjørnsen, lærer i videregående skole
31. august, 2020
Denne artikkelen er mer enn ett år gammel

Mange steder starter nå skoleåret med å planlegge. Den lange koronavåren skulle gitt rikelig med tid til dette. Jeg mener at planleggingsdager i sin nåværende form er utdatert og stjeler verdifull arbeidstid.

Det ene spørsmålet er om det er reelt behov for å planlegge og om faglig oppdatering må foregå på dagtid, det andre belastningen det å stenge barnehager og skoler faktisk medfører. Dette for den enkelte, familier, bedrifter, etc.

Argumentene for å ha et visst antall planleggingsdager i skoler og barnehager er i stor grad tuftet på å gi personalet tid til å planlegge sammen. Hvilke andre institusjoner eller bedrifter stenger virksomheten sin fem-seks dager i året for å planlegge hva de skal gjøre?

Og er det greit at barna og elevene som er sårbare og utsatte ellers, har fri disse dagene?

Jeg skjønner godt at de i barnehagene og på SFO ønsker seg noen årlige dager fri fra mas og våte klær. Mange lærere lever sikkert også godt med å sløve mens de følger halvhjertet med på en innleid og dyr foredragsholder.

Men kan vi fastslå at planleggingsdager er avgjørende for kvaliteten på innholdet i barnehage- og skolehverdagen?

Jeg elsker å være lærer og å jobbe sammen med kollegene mine, men jeg trenger ikke fire dager på en hard stol med lunken kaffe og lange monologer for å kunne gjøre jobben min. Ingen gjør det.

Debattinnlegget er tidligere publisert i Aftenposten 12. august. Lektorbloggen publiserer stoff om norsk skole og utdanningssystemet. Innlegg fra gjesteskribenter er ikke Norsk Lektorlags standpunkter.

se mer innhold fra kategorien

Lektorbloggen
arbeidstid

Flere artikler du kanskje er interessert i

Lektorbloggen
Tause klasserom er et demokratisk problem
Et trygt og godt skolemiljø er avgjørende for at elevene skal trives og lære – det er alle enige om. Utfordringen er at bestemmelsene for skolemiljø praktiseres feil, og det har ført til tause klasser...
Lektorbloggen
10 råd for å rekruttere og beholde lærere og lektorer
Skole og utdanning topper listen over saker som betyr noe for folk flest ved valg, men debatten preges av symbolsaker som skolemat og lekser. Her er ti råd til politikere for å rekruttere og beholde f...
Lektorbloggen
Skolens voldelige dilemma
Hva skjer dersom jeg velger å ikke gripe inn mot utagerende elev, av hensyn til egen helse? Vil jeg da kunne forvente anklager om å ha ikke ha gjort jobben min?