image-9
Lektorbloggen

Trenger sensorer men nevner ikke dårlig lønn

I disse dager blir rektorene bedt om å finne kompetente sensorer til vårens eksamener. - Det er påfallende at rekrutteringen til å søke disse jobbene skjer uten at lønn og arbeidsbetingelser blir nevnt, sier leder i Norsk Lektorlag, Gro Elisabeth Paulsen.
AVRedaksjonen
07. januar, 2015
Denne artikkelen er mer enn ett år gammel

Naturfag.no, som eies av Naturfagsenteret, skriver at Utdanningsdirektoratet har sett et økt behov for sensorer de siste årene. De oppfordrer aktuelle lærere til å melde sin interesse for å være sensor for eksamen i biologi 2, fysikk 2, geofag 2, kjemi 2 og teknologi og forskningslære 2.

De fleste er enige i at sensorarbeidet er meget viktig for skolen, og at det er faglig utviklende for den enkelte lektor. Lektorlagets leder mener imidlertid at det er påfallende at Kunnskapsdepartementet, ved Utdanningsdirektoratet, tier om at timelønnen er moderat for arbeid som skal utføres på kveldstid og i helgene og under betingelser som oppdragstaker.

– Vi har gjentatte ganger forsøkt å få departementet med på å lage ryddige arbeidskontrakter slik at sensorene i det minste er klar over hva de går til. Så langt har Kunnskapsdepartementet sett seg tjent med å unngå oppmerksomhet om arbeidsforholdene for sensorer. I stedet appellerer man til faglig interesse og den enkeltes ansvarsfølelse for faget og elevenes eksamener og har så langt lykkes med å skaffe nok sensorer, sier Paulsen.

Relaterte saker:

se mer innhold fra kategorien

Lektorbloggen

Flere artikler du kanskje er interessert i

Lektorbloggen
Skulen skal ikkje måtta velja mellom læremiddel og nok vaksne
For at flinke folk skal kunne gjera ein god jobb treng dei rette verktøy. I skulen vert det kalla læremiddel. Kva er konsekvensen av at lærarane manglar gode læremiddel?
Lektorbloggen
Et forsvar og en hyllest av eksamen
Elevorganisasjonen og flere politikere har i eksamen funnet en felles fiende. Men som en kloakkrotte uten venner trenger eksamen sårt et forsvar. For norske elever trenger eksamen for å få en rettferd...
Lektorbloggen
Alle eller ingen skal med
Det synes å herske en forestilling om at hvis alle elever løser hele eksamen kun i et digitalt grensesnitt, så er det universell utforming. Det er det ikke. Det gjør det også unødvendig vanskelig for ...