image-1
Lektorbloggen

Trenger sensorer men nevner ikke dårlig lønn

I disse dager blir rektorene bedt om å finne kompetente sensorer til vårens eksamener. - Det er påfallende at rekrutteringen til å søke disse jobbene skjer uten at lønn og arbeidsbetingelser blir nevnt, sier leder i Norsk Lektorlag, Gro Elisabeth Paulsen.
AVRedaksjonen
07. januar, 2015
Denne artikkelen er mer enn ett år gammel

Naturfag.no, som eies av Naturfagsenteret, skriver at Utdanningsdirektoratet har sett et økt behov for sensorer de siste årene. De oppfordrer aktuelle lærere til å melde sin interesse for å være sensor for eksamen i biologi 2, fysikk 2, geofag 2, kjemi 2 og teknologi og forskningslære 2.

De fleste er enige i at sensorarbeidet er meget viktig for skolen, og at det er faglig utviklende for den enkelte lektor. Lektorlagets leder mener imidlertid at det er påfallende at Kunnskapsdepartementet, ved Utdanningsdirektoratet, tier om at timelønnen er moderat for arbeid som skal utføres på kveldstid og i helgene og under betingelser som oppdragstaker.

– Vi har gjentatte ganger forsøkt å få departementet med på å lage ryddige arbeidskontrakter slik at sensorene i det minste er klar over hva de går til. Så langt har Kunnskapsdepartementet sett seg tjent med å unngå oppmerksomhet om arbeidsforholdene for sensorer. I stedet appellerer man til faglig interesse og den enkeltes ansvarsfølelse for faget og elevenes eksamener og har så langt lykkes med å skaffe nok sensorer, sier Paulsen.

Relaterte saker:

se mer innhold fra kategorien

Lektorbloggen

Flere artikler du kanskje er interessert i

Lektorbloggen
Pilotstreiken rokka ved solferiane, lærarane streikar for deg og framtida di
Etter at streik råka ferien til fleire hundre tusen, trappar no me som underviser i skulen vår streik ved skulestart. Lærarstreiken handlar om langt viktigare verdiar enn Syden og sol. Me streikar for...
Lektorbloggen
Lønna er ikkje det ho ein gong var  
Artikkelen til Jon Hustad, «Lektoren er ikkje det han ein gong var», gir blod på tann til lektorar som har varsla opptrapping av skulestreiken til hausten. Noko har gått frykteleg gale når ein lektor ...
Lektorbloggen
Skulen skal ikkje måtta velja mellom læremiddel og nok vaksne
For at flinke folk skal kunne gjera ein god jobb treng dei rette verktøy. I skulen vert det kalla læremiddel. Kva er konsekvensen av at lærarane manglar gode læremiddel?