image-6
Lektorbloggen

Planleggingsdagen

Med utgangspunkt i læreplan, timeplan, ukeplan, halvårsplan og årsplan, har jeg i min planlegging inkludert både fagplan, fagdagsukeplan, vurderingsplan, aktivitetsplan...
AVRedaksjonen
23. januar, 2019
Denne artikkelen er mer enn ett år gammel

av Marianne Mo, lektor

Det er mulig jeg som lærer har glemt noe i år også, men etter planleggingsdagen er jeg som vanlig klar til – eller nødt til – å benytte en liten plan-B her og der. Og kanskje flere bokstaver.

Med utgangspunkt i læreplan, timeplan, ukeplan, halvårsplan og årsplan, har jeg i min planlegging inkludert både fagplan, fagdagsukeplan, vurderingsplan, aktivitetsplan, opplæringsplan, innføringsplan og prøveplan, samt at jeg har hatt i bakhodet både utviklingsplan, handlingsplan, oppfølgingsplan, beredskapsplan og evakueringsplan.

I tillegg har jeg studert ulike nettsteder, virtuelle rom, områder, seksjoner, lokasjoner, mailer, mapper, apper, lister, dokumenter og skjema.

Jeg har også forsøkt å ta hensyn til informasjonen i skolens info-perm, hjemmeside og felleskalender, årshjul, læringsplattformen Canvas, registrerings- og datauthentingssystemet SkoleArena (ja, haha, de skriver det sånn), Outlook, brukerveiledninger, forskrifter, oppdateringer fra fylkeskommunen, skolens satsingsområder og for ikke å snakke om skolens visjon.

Nå gjenstår det bare å følge med på romplan og møteplan med tilhørende plenumsmøter, fagmøter, avdelingsmøter, kontaktlærermøter, kontaktlærertimen, kontaktsamtaler, foreldremøter, klasselærerråd, elevsamtaler, medarbeidersamtale, planleggingsmøter, infomøter, nettverksmøter, verneombudsmøte, karaktermøter, formøter og oppfølgingsmøter og sammen med møtene benytte ulike skjema for innkalling, agenda, tilstand, handling, avvik, rapportering, dokumentering, dokumentering, dokumentering, dokumentering, tiltak, referat for deretter å avslutte med liten fremdriftsplan.

Da skulle alt være klart til å boltre seg i kreative, inspirerende, innovative, sprudlende og læringsrike undervisningsøkter. 

 

Innlegget har også vært publisert i Adresseavisen.

se mer innhold fra kategorien

Lektorbloggen
arbeidstid

Flere artikler du kanskje er interessert i

Lektorbloggen
Skulen skal ikkje måtta velja mellom læremiddel og nok vaksne
For at flinke folk skal kunne gjera ein god jobb treng dei rette verktøy. I skulen vert det kalla læremiddel. Kva er konsekvensen av at lærarane manglar gode læremiddel?
Lektorbloggen
Et forsvar og en hyllest av eksamen
Elevorganisasjonen og flere politikere har i eksamen funnet en felles fiende. Men som en kloakkrotte uten venner trenger eksamen sårt et forsvar. For norske elever trenger eksamen for å få en rettferd...
Lektorbloggen
Alle eller ingen skal med
Det synes å herske en forestilling om at hvis alle elever løser hele eksamen kun i et digitalt grensesnitt, så er det universell utforming. Det er det ikke. Det gjør det også unødvendig vanskelig for ...