image-6
Lektorbloggen

– Må heve statusen

GNIST-kampanjens hovedmål er å heve statusen til læreryrket. Nå lanseres det en ny film for å skape interesse blant ungdom. – Men det viktigste er at kommuner og fylkeskommuner anstrenger seg mer for å gjøre skolen til en attraktiv arbeidsplass, mener Gro Elisabeth Paulsen.
AVRedaksjonen
07. mars, 2013
Denne artikkelen er mer enn ett år gammel

– Læreryrket er givende, men også krevende. Vi trenger enda flere sterke kandidater til fremtidens viktigste yrke, sier kunnskapsminister Kristin Halvorsen i en pressemelding i forbindelse med dagens lansering.

Kunnskapsministeren mener at lærernes status er på vei oppover, og viser blant annet til en undersøkelse som NORSTAT/Geelmuyden-Kiese har utført for departementet. Den forteller at 28 prosent av befolkningen kan tenke seg å anbefale læreryrket. For fire år siden var dette tallet 20 prosent. Halvorsen mener samarbeidet som Kunnskapsdepartementet har med partene i skole- og utdanningssektoren de siste fire årene (GNIST), er en viktig forklaring på den positive utviklingen.

Norsk Lektorlag understreker at høyere lønn og bedre arbeidsbetingelser er de viktigste tiltakene for å få til en statusheving for lektorer og lærer. Her må KS som arbeidsgiver være seg sitt ansvar bevisst.

– Det er bra å tenke rekruttering, men det viktigste er å sørge for at dyktige nyutdannede lektorer og lærere faktisk velger å jobbe i skolen – og at de som velger skolen ikke forsvinner etter kort tid i yrket, understreker leder i Norsk Lektorlag, Gro Elisabeth Paulsen.

Følgende organisasjoner og institusjoner er med GNIST-partnerskapet: Kunnskapsdepartementet, KS, LO, NHO, Pedagogstudentene, Studentenes Landsforbund,  Norsk Lektorlag, Utdanningsforbundet, Skolenes Landsforbund, Skolelederforbundet og Nasjonalt råd for lærerutdanning.

Relaterte lenker:

 

 

se mer innhold fra kategorien

Lektorbloggen

Flere artikler du kanskje er interessert i

Lektorbloggen
Skulen skal ikkje måtta velja mellom læremiddel og nok vaksne
For at flinke folk skal kunne gjera ein god jobb treng dei rette verktøy. I skulen vert det kalla læremiddel. Kva er konsekvensen av at lærarane manglar gode læremiddel?
Lektorbloggen
Et forsvar og en hyllest av eksamen
Elevorganisasjonen og flere politikere har i eksamen funnet en felles fiende. Men som en kloakkrotte uten venner trenger eksamen sårt et forsvar. For norske elever trenger eksamen for å få en rettferd...
Lektorbloggen
Alle eller ingen skal med
Det synes å herske en forestilling om at hvis alle elever løser hele eksamen kun i et digitalt grensesnitt, så er det universell utforming. Det er det ikke. Det gjør det også unødvendig vanskelig for ...