Om Norsk Lektorlag

Lektorkonferansen 2016

Skolens fikk ny formålsparagraf i 2008, men først nå skal den generelle læreplanen fra 1993 fornyes. Hvordan skal skolens dannelsesoppdrag for fremtiden defineres? Hvilket verdisyn og kulturgrunnlag skal ligge til grunn for fornyelsen av læreplanen? Dette er tema for Lektorkonferansen 2016.
AVRedaksjonen
22. november, 2016
Denne artikkelen er mer enn ett år gammel

Verdigrunnlaget i den flerkulturelle norske skolen. Litteraturhuset, Oslo. 17. november 2016.

Program

Del 1: «Alle innvandrere bør drepes, sa han»

Rita Helgesen, leder i Norsk Lektorlag
Hva gjør du når elevenes holdninger totalt bryter med det du skal formidle om respekt og likeverd? I sin kanskje vanskeligste time som lektor, opplevde Rita Helgesen konflikten mellom den profesjonelle lærerrollen og grunnleggende etiske krav.

Del 2: Ny formålsparagraf får ny generell læreplan – åtte år etter

Inga Bostad, direktør ved UiOs senter for menneskerettigheter 
Har skolen realisert den nye formålsparagrafen? Hva bør vektlegges når generell læreplan fra 1993 nå skal fornyes? Inga Bostad ledet utredningen av skolens formålsparagraf (NOU 2007:6).  

Del 3: Hvordan definerer norske elever det å være norsk?

Marta Bivand Erdal, seniorforsker PRIO 
Nær 300 elever ble utfordret: Hva tenker du selv om at du er norsk, og hva gjør det umulig å være norsk? Kontroversielle temaer som kjønnsdelt svømmeundervisning og religiøse symboler i offentlig roller ble diskutert. 

Del 4: Å kjenne dannelsesoppdraget på kroppen – fra en lektors hverdag

Anne Solbakken, lektor Rælingen videregående skole
Kan dannelsesoppdraget lykkes når elevene har svært ulik bakgrunn? Hvilke utfordringer møter man i et flerkulturelt klasserom når man skal tilføre holdninger og kunnskap?

Del 5: Hvordan bygge skolen som en god fellesarena når elevmassen er svært ulik?

David Dunlop, rektor Ulsrud videregående skole
For fem år siden stormet det rundt Ulsrud videregående, da rektor David Dunlop sa nei til bønnerom på skolen. I etterkant har han fått ros for hvordan han unngikk splittelse og beholdt et godt forhold til de muslimske elevene gjennom hele prosessen.

Del 6: Kartet stemte ikke med terrenget

Walied Færevik Aarab, nestleder i Lektorstudentene ved UiO
Etter å ha avsluttet videregående skole, valgte Walied å utdanne seg til lektor. Han forteller om hvordan han opplevde skolens formidling av den generelle delen av læreplanen.

Del 7: Derfor vil jeg fornye den generelle læreplanen

Torbjørn Røe Isaksen, kunnskapsminister (H)
Røe Isaksen har beskrevet dannelse som en grunnmur du trenger for å kunne utvikle deg som menneske, samtidig skrev han at forutsetningen for vår felles allmenndannelse som samfunnsborgere er at vi har verktøyene for å tilegne oss den.

Del 8: Hvordan forene en generell læreplan for norsk fellesskole med en flerkulturell hverdag?

Paneldebatt, debattleder: Aslak Bonde 
Rita Helgesen, leder i Norsk Lektorlag | Torbjørn Røe Isaksen, kunnskapsminister (H) | Anne Sender, sekretariatsleder STL | Marta Bivand Erdal (Prio) | Abid Raja (V)

se mer innhold fra kategorien

Om Norsk Lektorlag
Lektorkonferansen

Flere artikler du kanskje er interessert i

Om Norsk Lektorlag
Helle Christin Nyhuus er ny leder i Norsk Lektorlag
Helle Christin Nyhuus ble enstemmig valgt som ny leder av Norsk Lektorlag under Norsk Lektorlags landsmøte fredag 19. november 2021.
Om Norsk Lektorlag
Rita Helgesens landsmøtetale 2021
Leder i Norsk Lektorlag Rita Helgesen åpnet landsmøtet 2021.
Om Norsk Lektorlag
Lektorkonferansen 2021: Se den her!
Fullføringsreformen legger opp til større valgfrihet og mer dybdelæring som skal føre til bedre studieforberedthet. Er det riktig oppskrift?