– For Lektorlaget handler fellesskolen om skolen som et velferdsgode for alle elever. Den skal både danne og utdanne unge mennesker til å bli gagns mennesker og samfunnsborgere, sier Lektorlagets leder Helle Christin Nyhuus.
Utfordringer i skolehverdagen
Nyhuus peker på at fellesskolen står overfor mange krevende utfordringer.
– Vi ser at altfor mange elever går ut av grunnskolen uten å ha det faglige grunnlaget de trenger for å klare seg i videregående. Det gir et dårligere utgangspunkt både for videre utdanning og arbeidsliv, sier hun.
Hun trekker også frem lærermangelen:
– Når undervisning dekkes av ufaglærte, eller timer kuttes helt, svekker det kvaliteten. Samtidig øker klassestørrelsene, samtidig som forventningene til individuelt tilpasset undervisning blir stadig større.
Et annet område hun mener må tas mer på alvor, er vold og trusler i skolen.
– Når lærere opplever trusler eller vold, rammer det ikke bare dem, men hele læringsmiljøet. Det skaper utrygghet både for elever og ansatte, sier Nyhuus.
Hva må vi kreve av fellesskolen?
For Lektorlaget handler fremtidens fellesskole om å bevare kvalitet og likeverd.
– Vi må være tydelige på hva som faktisk er skolens ansvar, og hva som ikke er det. Skolen kan ikke alene løse alle samfunnsutfordringer, men den skal gi alle elever like muligheter til å lykkes – uavhengig av bakgrunn, sier Nyhuus.
Hun mener vi må stille spørsmål som:
- Hvordan skal skolen møte nye krav i samfunnet?
- Hvordan kan vi sørge for at elever i hele landet får samme kvalitet i opplæringen?
- Hvilke endringer i innhold og organisering må til for å ruste elever til framtiden?
– Fellesskolen er en grunnmur i demokratiet vårt. Den skal bidra til læring, fellesskap, tillit og deltakelse. På Lektorkonferansen vil vi løfte nettopp disse spørsmålene, sier Nyhuus.
Lektorkonferansen 2025 arrangeres 19. november i Oslo. Se programmet her og meld deg på: