Lektorbloggen

Godt forslag fra Solhjell

Kunnskapsminister Solhjell vil at lærerne skal ha spesialkompetanse i fagene de underviser i. Norsk Lektorlag er svært positive til forslaget.
AVRedaksjonen
06. januar, 2009
Denne artikkelen er mer enn ett år gammel

 – Vi ønsker at alle lærere skal ha fordypning på minst ett år (60 studiepoeng) innen de fagene de skal undervise i. Faglig fordypning er svært viktig. Fagkunnskapen må være på plass før formidlingen kan starte. Sammenhengen mellom lærerens fagkunnskaper og elevenes læringsresultater er godt dokumentert, sier leder i Norsk Lektorlag Gro Elisabeth Paulsen.

Forskningsrapporten Lærerkompetanse og elevresultater i ungdomsskolen dokumenterer at lærerens faglige kunnskaper har betydning for elevenes læring. I forhold til å ha en lærer som er adjunkt, er resultatet på nasjonale prøver 3,8 poeng bedre hvis læreren er adjunkt med opprykk og 5,6 poeng bedre hvis læreren er lektor.

 Relaterte lenker:

 

se mer innhold fra kategorien

Lektorbloggen

Flere artikler du kanskje er interessert i

Lektorbloggen
Tause klasserom er et demokratisk problem
Et trygt og godt skolemiljø er avgjørende for at elevene skal trives og lære – det er alle enige om. Utfordringen er at bestemmelsene for skolemiljø praktiseres feil, og det har ført til tause klasser...
Lektorbloggen
10 råd for å rekruttere og beholde lærere og lektorer
Skole og utdanning topper listen over saker som betyr noe for folk flest ved valg, men debatten preges av symbolsaker som skolemat og lekser. Her er ti råd til politikere for å rekruttere og beholde f...
Lektorbloggen
Skolens voldelige dilemma
Hva skjer dersom jeg velger å ikke gripe inn mot utagerende elev, av hensyn til egen helse? Vil jeg da kunne forvente anklager om å ha ikke ha gjort jobben min?