Lektorbloggen

Godt forslag fra Solhjell

Kunnskapsminister Solhjell vil at lærerne skal ha spesialkompetanse i fagene de underviser i. Norsk Lektorlag er svært positive til forslaget.
AVRedaksjonen
06. januar, 2009
Denne artikkelen er mer enn ett år gammel

 – Vi ønsker at alle lærere skal ha fordypning på minst ett år (60 studiepoeng) innen de fagene de skal undervise i. Faglig fordypning er svært viktig. Fagkunnskapen må være på plass før formidlingen kan starte. Sammenhengen mellom lærerens fagkunnskaper og elevenes læringsresultater er godt dokumentert, sier leder i Norsk Lektorlag Gro Elisabeth Paulsen.

Forskningsrapporten Lærerkompetanse og elevresultater i ungdomsskolen dokumenterer at lærerens faglige kunnskaper har betydning for elevenes læring. I forhold til å ha en lærer som er adjunkt, er resultatet på nasjonale prøver 3,8 poeng bedre hvis læreren er adjunkt med opprykk og 5,6 poeng bedre hvis læreren er lektor.

 Relaterte lenker:

 

se mer innhold fra kategorien

Lektorbloggen

Flere artikler du kanskje er interessert i

Lektorbloggen
Skulen skal ikkje måtta velja mellom læremiddel og nok vaksne
For at flinke folk skal kunne gjera ein god jobb treng dei rette verktøy. I skulen vert det kalla læremiddel. Kva er konsekvensen av at lærarane manglar gode læremiddel?
Lektorbloggen
Et forsvar og en hyllest av eksamen
Elevorganisasjonen og flere politikere har i eksamen funnet en felles fiende. Men som en kloakkrotte uten venner trenger eksamen sårt et forsvar. For norske elever trenger eksamen for å få en rettferd...
Lektorbloggen
Alle eller ingen skal med
Det synes å herske en forestilling om at hvis alle elever løser hele eksamen kun i et digitalt grensesnitt, så er det universell utforming. Det er det ikke. Det gjør det også unødvendig vanskelig for ...