image-9
Informasjon

Man slipper å betale lønn for en utdanningskrise

Har vi en rekrutteringskrise på grunn av lærerutdanningen eller på grunn av læreryrket?
AVHelle Christin Nyhuus
31. mars, 2025

Vårens vakreste eventyr nærmer seg, det er tid for tariffoppgjør. Det handler om lønn, men i et større perspektiv handler det også om rekruttering til læreryrkene. Et betimelig spørsmål må stilles: Har vi en rekrutteringskrise på grunn av lærerutdanningen eller på grunn av selve læreryrket? Jeg er ikke i tvil om hvor skoen trykker. Vi står midt oppe i en arbeidslivskrise i skolen.

Rekrutteringen til lærerutdanningene stuper, og mange tror ansvaret og løsningen ligger i UH-sektoren. Det er en vrangforestilling vi må utfordre når vi nå skal inn i lønnsforhandlinger! KS og Oslo kommune slipper å gjøre noe med lønnsutviklingen dersom det «bare» er en utdanningskrise. Ansvaret for å skape gode og attraktive arbeidsplasser ligger hos arbeidsgiverne. Det er de som skaper rammene, og det ansvaret kan ikke arbeidsgiverne løpe fra i årets lønnsoppgjør.

Politisk eksperimentering og fragmentering av grunnskolelærerutdanningene bidrar bare til å skyve fokuset bort fra arbeidsplassen til utdanningen. Unge søker seg ikke til et utdanningsløp, men til et yrke. Etter 13 år som elev, kjenner de unge betingelsene for læreryrket i klasserommet, og de velger det vekk.

Fleksibilitet, arbeidsmiljø, karriereutvikling og god lønn. Der ligger kjernen til rekrutteringsutfordringene.

Opinion Ung-undersøkelsen viser at de unge ønsker en jobb med fleksibilitet, et godt arbeidsmiljø, muligheter for karriereutvikling og god lønn. La meg gjenta dette: fleksibilitet, arbeidsmiljø, karriereutvikling og god lønn. Der ligger kjernen til rekrutteringsutfordringene.

I arbeidstidsavtalen i KS står det: «Skolens og undervisningspersonalets kjerneoppgave er å gi elevene god undervisning.» Ja vel, men da må ressursbruken i skolen faktisk havne i klasserommet. De siste tiårene har det vært en stor vekst i andre yrkesgrupper i utdanningssektoren i stort, i både kommuner og fylkeskommuner og i statlig sektor. Dette får konsekvenser for hvordan både tid og penger brukes i det store skolebudsjettet.

I Strategi for rekruttering til lærerutdanningene og læreryrket 2024–2030, som partene har undertegnet, står det: «Noe av det viktigste vi kan gjøre er å skape gode arbeidsplasser for ansatte i barnehage og skole (…) Lærernes opplevelse av arbeidssituasjonen, støtte fra ledere, tilstrekkelig med ressurser og gode relasjoner er viktig for at lærere blir i yrket.»

I samme strategi sier regjeringen at den ønsker mer kunnskap om hvordan arbeidsforholdene har innvirkning på motivasjonen for å søke lærerutdanningene og bli i læreryrket, og årsaker til at noen forlater yrket. Da må vi forvente at ikke bare skoleeiere og skoleledere spørres, slik det ofte gjøres. Vi som står i klasserommet, må også inkluderes. Og jeg er sikker på at regjeringen får svar. Lønn kommer til å være ett av dem. Bedre arbeidsbetingelser et annet.

Flere av våre medlemmer som har vært lenge i yrket, peker på at «skolen var fremtidens arbeidsplass». Det er umåtelig trist for alle oss som kjenner på gleden ved å arbeide med unge mennesker og faget vi er glade i, på samme tid. Dette skal vi følge opp. Våre medlemmers stemme skal bli hørt i lønnsoppgjøret nå i vår. Vårt utgangspunkt er «Beholde, for å rekruttere» – og lønn er et helt sentralt virkemiddel.

Denne artikkelen er publisert i Lektorbladet #2 2025.

se mer innhold fra kategorien

Flere artikler du kanskje er interessert i

Informasjon
Ulønnet permisjon – kun et gode?
Barnepass, utdanning eller selvrealisering – det kan være mange grunner til å søke ulønnet permisjon. Men det er viktig å være klar over noen fallgruver.
Informasjon
Ut på tur, aldri sur
Skoleturavtalen finnes – til bruk av lærere og lektorer som skal på skoletur med elever.
Informasjon
De få skal ta vare på de mange
Det er ødeleggende ikke å satse på kvalitet i skolen og de som skal undervise.