Tirsdag 13. mai ble forslaget om å utvide adgangen til fysisk inngripen i skolen vedtatt av Stortinget.
– Lektorlaget har støttet forslaget som omfatter både fysisk og psykisk krenking. Det tar på alvor opplæringslovens bestemmelser om skolemiljø: At alle elever har krav på et trygt og godt skolemiljø, og at læreren har en plikt til å gripe inn når elever krenker hverandre, sier Helle Christin Nyhuus, leder i Lektorlaget.
Dette kommer i tillegg til reglene om fysisk inngripen som kom i fjor, om at ansatte kan gripe inn fysisk overfor elever for å avverge skade på person eller eiendom.
De nye reglene vil gi ansatte i skolen mulighet til å gripe inn fysisk for å avverge at elever krenker andre psykisk, eller vesentlig forstyrrer opplæringen til andre elever. Eksempler er truende oppførsel, skjellsord, nedsettende kommentarer eller filming.
En lærer kan for eksempel føre en elev ut av klasserommet hvis undervisningen forstyrres slik at den ikke kan gjennomføres, eller ta mobiltelefonen fra en elev som filmer en annen elev i en situasjon hvor det ikke er greit. Dette har ikke opplæringsloven åpnet for tidligere.
– Forslaget hjelper lærerne med å ivareta hele elevgruppen ved at læreren vil kunne stoppe verbal utagerende atferd fra enkeltelever. Dette er omsorg for hele gruppen, men også for den enkelte eleven som utagerer, understreker Nyhuus.
Å gripe inn fysisk skal være siste utvei etter at øvrige virkemidler for å løse situasjoner er forsøkt.