I en travel hverdag på Elvebakken videregående skole i Oslo finner vi realfagslektor Lyanne. Hun brenner for å gi elevene sine den faglige tyngden de trenger.
Lyanne har lektorutdanning i realfag fra NMBU, og underviser i fag som biologi, naturfag og matematikk. Med Lektorlaget i ryggen sikret hun seg fast stilling i Osloskolen.
Faglig tyngde gir frihet i klasserommet
– Da jeg studerte, var jeg veldig opptatt av lektortittelen. Det handlet om stoltheten i å ha en mastergrad, og den faglige tyngden som ligger i den, sier Lyanne.
Selv om hun i dag oftere kaller seg «lærer», er lektoridentiteten viktig. Den faglige dybden hun har, er nemlig avgjørende for kvaliteten på undervisningen, understreker hun.
– Jeg hadde aldri klart å tenke ut kule didaktiske arbeidsmåter eller drive med god tilpasset opplæring hvis jeg ikke hadde den dype kunnskapen om faget mitt. Det gir meg autonomi og trygghet til å la elevene styre læringen mer, forklarer hun.
Lyanne merker stor forskjell på undervisningen når hun sammenligner temaer hun har hovedkompetanse i (biologi), med temaer hun har mindre fordypning i (fysikktemaer i naturfag).
– I biologitemaene er det lett å være kreativ, men i fysikktemaene blir jeg fort mer lærebokstyrt. Fagkunnskapen gjør rett og slett undervisningen bedre og mer elevaktiv, sier hun.
Hjelpen som sikret karrieren
Da Lyanne var nyutdannet, skjønte hun fort at det var smart å være organisert. Hun hadde vært aktiv i Lektorstudentene i studietiden, og valget falt naturlig på Lektorlaget.
– Jeg likte tanken på en fagforening som er litt mindre og mer spisset mot lektorer. Det føltes mer lokalt, forteller hun.
Hennes første år i fast jobb viste raskt hvor viktig medlemskapet var.
– Jeg hadde jo ikke hatt fast jobb hvis ikke jeg var fagorganisert. Den juridiske hjelpen jeg fikk av Lektorlaget og den tillitsvalgte, var helt avgjørende for at jeg fikk fast stilling på Elvebakken, forteller Lyanne.
For nyutdannede i vikarstillinger mener hun det er avgjørende å være organisert.
– Det å ha en god tillitsvalgt som kan bistå, er essensielt. Man vet aldri når man trenger det, og det har gitt meg mye innsikt i rettighetene mine.
Mer enn bare en fagforening
For Lyanne handler medlemskapet også om medlemsnærhet og det å bli hørt.
– Jeg opplever at Lektorlaget er tett på, og det har vært kort vei til kontakt. Jeg opplever også at det er lettere å få frem sin stemme i den lokale foreningen hvor det er færre folk, sier hun.
I tillegg til lønnskamp for høy kompetanse og god juridisk bistand, trekker hun frem medlemsfordelene som hun får tilgang til gjennom Akademikerne Pluss.
En meningsfylt hverdag
Opprinnelig visste hun at hun ville studere noe innenfor biologi. Etter hvert skjønte Lyanne at hun kunne ha det gøy med å formidle realfag utenfor laboratoriet. Hun fant raskt ut at dette var meningen med mastergraden.
I dag er det de små øyeblikkene i klasserommet som gir mest.
– Når du har en god samtale med elevene eller ser at de får en gnist for faget, er det utrolig givende, sier Lyanne.
– Det er spennende å se dem utvikle seg – både faglig, og i dannelsesprosessen der de blir mer kritiske og voksne. Det er den store drivkraften i lektoryrket.
