Arbeidstidsavtalen: Undervisning må være kjerneoppgaven
I dag startet arbeidstidsforhandlingene. – Vi trenger en arbeidstidsavtale som viser tillit til de som utfører skolens kjerneoppgave, sier Lektorlagets leder Helle Christin Nyhuus.

Forhandlingsdelegasjonen til Lektorlaget fra venstre: Rådgiver Simen André Sørby, Lektorlagets leder Helle Christin Nyhuus og seniorrådgiver Tonje Leborg
Publisert
Skrevet av redaksjonen
Nyhuus er forhandlingsleder i arbeidstidsforhandlingene. Forhandlingene startet i dag 24. november, og fristen for å bli enige er 12. desember.
– Skolens og undervisningspersonalets kjerneoppgave er å gi elevene god undervisning. Dette må styrkes i arbeidstidsavtalen, understreker hun.
Nyhuus peker på at det er stram økonomi i kommuner og fylkeskommuner.
– Dette merkes godt i skolen. Vi er bekymret for at økonomiske sparetiltak rammer både elever og undervisningspersonale med blant annet store klasser og deling av fag.
Lektorlagets egen arbeidstidsundersøkelse viser at medlemmene ønsker mer tid til å planlegge egen undervisning og faglig samarbeid med kollegaer.
– Vi trenger en arbeidstidsavtale som viser tillit til de som utfører skolens kjerneoppgave, og som viser at KS har et arbeidsgiveransvar for lærerne i skolen, sier Nyhuus.
– Det står i avtalen at «skolens og undervisningspersonalets kjerneoppgave er å gi elevene god undervisning». Dette må arbeidsgiver legge til rette for, og derfor er arbeidstidsavtalen viktig, legger hun til.