Lektorlønn
Høy kompetanse skal lønne seg! Lektorenes lønnsnivå skal gjenspeile at arbeidsgiver verdsetter høy faglig kompetanse.
Utdanning skal lønne seg også når du jobber med undervisning. Lektorlaget jobber for at lektorenes lønn skal konkurrere med stillinger som har sammenlignbart utdanningsnivå, både i offentlig og privat sektor.
Mange lektorer har i dag forlatt skolen for å tilby sin arbeidskraft til andre arbeidsgivere. Samtidig er det mangel på utdannet arbeidskraft i undervisningssektoren. For å møte lærermangelen ansetter arbeidsgivere ufaglærte og undervisningspersonale uten nødvendige kvalifikasjoner.
Gjennom de siste tjue årene har lektorene hatt en dårligere lønnsutvikling enn andre sammenlignbare yrkesgrupper. Med dagens lønnssystem i skolen får ikke lektorene god nok uttelling for utdanningen de har tatt.
Lektorene må fåen anstendig lønnsutvikling, og det er nødvendig å rekruttere og beholde høyt utdannet undervisningspersonale.For å lykkes med dette mener Lektorlagetman må ta i bruk andre virkemidler enn sentrale forhandlinger i kapittel 4 i KS og det detaljerte lønnssystemet i Oslo kommune. Et bedre alternativ er forhandlingssystemet Akademikerne har etablert i lønnskapittel 5 i KS og i staten. Der brukes kollektive lokale lønnsforhandlinger for å rekruttere og beholde akademikere ved hjelp av konkurransedyktig lønn.
Beholde lektortittelen
Lektortittelen har lange tradisjoner og er tett knyttet til universitetenes disiplinfag og undervisning av de eldste elevene. Tittelen har flere ganger vært under press, men må beholdes for å synliggjøre undervisningspersonalets kompetanse.
Karriere i klasserommet
Lektorer som ønsker å utvikle seg, har i dag få muligheter til å gjøre karriere i skolen uten å måtte forlate klasserommet. Lektorlaget krever gode, varige ordninger for lektorer som ønsker karriere i klasserommet.
Økt lønn for mer ansvar og flere oppgaver
Tariffavtalene regulerer tilleggsoppgaver som blant annet kontaktlærer eller rådgiver. Det er åpent for å avtale andre lokale funksjoner. Hvor mange oppgaver en kontaktlærer skal ha, er ikke regulert. Lærere og lektorer opplever kontaktlærerfunksjonen som en stadig større arbeidsbelastning.
Lektorlaget jobber for at mer ansvar og flere oppgaver skal gi bedre lønn.