Kompetanse i skolen
Elever fortjener lærere med faglig fordypning i fagene de underviser i.
Bedre kompetanse gir bedre læring
Norsk Lektorlag mener det må innføres kompetansekrav for undervisning i alle fag, på alle trinn.
Lektoren har en avgjørende rolle i elevenes læringsprosess. Lektorer og lærere med høy faglig kompetanse gir bedre elevprestasjoner og bidrar til sosial mobilitet hos elevene.
Kompetansen til undervisningspersonalet i norsk skole varierer mye mellom skoleslag og fag. Dessverre er det ikke alltid slik at læreren som settes av rektor til å undervise i et fag, selv har studert faget og hvordan det kan undervises i det.
- Statistikknotat: Hvor mange studiepoeng har lærerne i fagene de underviser i (2014), Utdanningsdirektoratet (lenke til pdf)
- Krav om relevant kompetanse for å undervise i fag, rundskriv fra Utdanningsdirektoratet (ekstern lenke)
- NKVS: Lærerkompetanse er viktig for skolen (nettartikkel)
Kompetansekrav er gullstandarden
Fagfornyelsen har ønsket å redusere stofftrengselen i fag for å få mer dybdelæring, og Liedutvalget har ønsket å redusere fagtrengselen i videregående opplæring for å få bedre studieforberedthet. Dette kan en ikke få til uten at en samtidig oppjusterer krav til lærernes undervisningskompetanse i det aktuelle faget.
Vi mener det må være en sammenheng mellom kravene til dem som skal gjøre jobben, og samfunnets ambisjoner for skolen.