Arbeidstid
Lektorlaget mener at lektorene og lærerne må få nok tid til både undervisning og selvstendig undervisningsrettet arbeid.
Våre medlemsundersøkelser viser at lektorer trenger tid til for- og etterarbeid for å bevare kvaliteten i undervisningen. Lektorene rapporterer at de pålegges stadig flere arbeidsoppgaver som tar tid fra undervisningen.
Elevene trenger en skole der undervisningen prioriteres høyest. Elevenes opplæring skal ikke bære preg av at lærerne får et stadig økende arbeidspress på grunn av oppgaver som ikke er direkte knyttet til undervisningen.
Undervisning er kjerneoppgaven
Å gi elevene god undervisning er skolens hovedoppgave. Pålagt arbeid som oppleves som unyttig, og fellesmøter som ikke er direkte knyttet til undervisning går på bekostning av kvaliteten i undervisningen.
Nok tid til selvstendig arbeid
Skal elevene få undervisning og tilbakemeldinger av høy kvalitet, må læreren ha nok tid til selvstendig arbeid. Deler av undervisningens for- og etterarbeid krever konsentrasjon og ro som forsvinner når stadig flere felles aktiviteter legges til tiden som er avsatt til planlegging, vurdering og tilbakemeldinger.
Beholde det sentrale årsrammesystemet for undervisning
Årsrammesystemet sikrer fagenes egenart. Imidlertid rapporterer våre medlemmer om at antallet elever i klassene øker. Dette fører til økt arbeidsmengde uten at det blir kompensert med tid eller penger.
Lektorlaget jobber for å bevare den sentrale sikringen årsrammesystemet gir. Vi jobber også for at skolen skal ha forsvarlige gruppestørrelser.
Tidstyver må bort
Det er blitt foreslått mange tiltak for å lette lærernes arbeidsbyrde, men få av dem er gjennomført. Samtidig innføres nye digitale løsninger som skaper frustrasjon og unødvendig ekstraarbeid. I tillegg krever skolen stadig mer rapportering og dokumentasjon som ikke støtter undervisningen.
Skille mellom skoleslagene
Arbeidshverdagen i videregående, i grunnskolen og i voksenopplæringen er ulik. Det er ulikt antall og ulik størrelse på faggrupper eller team, antall elever man underviser, forskjellige behov for oppfølging og kontakt med foresatte.