Utydelig forslag om fysisk inngripen i skolen
Lektorer og lærere har samme rett til et forsvarlig arbeidsmiljø som ansatte ved andre arbeidsplasser. Forslaget om regler for avverging og inngripen er ikke tydelig nok, sier Helle Christin Nyhuus, leder i Lektorlaget.

Publisert
Skrevet av redaksjonen
Lektorlaget har gitt et høringssvar til forslag til regler om avverging av skade og bruk av inngripen. Dette er en del av den nye opplæringsloven som skal tre i kraft fra høsten 2024.
- Lektorlagets høringssvar til forslag til regler om avverging av skade og bruk av fysisk inngripen i ny opplæringslov og privatskoleloven (lenke).
- «Regjeringen ønsker å lovfeste regler for bruk av fysisk inngripen» (lenke til nettsak)
– Hva som er lovlig inngripen for en lærer for å avverge skade, må defineres tydeligere. Regjeringens forslag går ikke langt nok i å rydde i gråsonene knyttet til skadeforebygging, sier Helle Christin Nyhuus, leder i Lektorlaget.
Hun viser til at det eneste nye i forslaget, er lovregulering av straffelovens eksisterende bestemmelser om nødverge og nødrett.
– Grensene for når ansatte i skolen kan gripe inn fysisk mot elever, er fortsatt uklare. Departementets høringsnotat tydeliggjør ikke de vanskelige grensesituasjonene lærere står i jevnlig, sier Nyhuus.
Lektorlaget mener ulike kategorier av lovlig inngripen må synliggjøres enten i lovtekst, forskrift eller veiledning.
Etterlyser kategorier av lovlig inngripen
Lektorer melder at vold og trusler ofte oppstår i situasjoner med grensesetting eller i korrigeringssituasjoner. Det er i disse situasjonene de fleste påstander om krenkelse kommer opp. Lektorlaget mener det må være tydelig hvor grenseoppgangene går når enkeltelever må korrigeres.
Norsk Lektorlag støttet Nordrum-utvalgets forslag til et nytt kapittel i opplæringsloven. Kapittelforslaget omfattet både tvangen som faktisk brukes i skolen for elever med vedtak om individuell tilrettelagt opplæring (tidligere spesialundervisning), nødretts- og nødvergesituasjoner, og situasjoner hvor elever må korrigeres for å unngå en uholdbar undervisningssituasjon.
– Disse elementene mangler i regjeringens lovforslag, sier Nyhuus.