Uenig i fortsatt dispensasjon for karakterkrav
Regjeringen vil videreføre dispensasjonsordningen for karakterkrav i lærerutdanningene. – Dette står i direkte motsetning til ønsket om å sikre at lærerstudenter har et visst kvalifikasjonsnivå, sier leder i Lektorlaget Helle Christin Nyhuus.

Publisert
Skrevet av redaksjonen
Regjeringen har kommet med forslag til ny forskrift om opptak til høyere utdanning. Målet er at opptaksreglene skal bli enklere og mer rettferdige.
Regjeringen ønsker å videreføre muligheten utdanningsinstitusjonene har fått til å søke om dispensasjon fra karakterkravene til lærerutdanningene.
Lektorlaget er bekymret for at dispensasjonsordningen vil føre til en nivåsenking av lærerutdanningene.
– Den omfattende dispensasjonsordningen for nivåkrav til lærerutdanninger som listes opp i regjeringens forslag, er i direkte motsetning til ønsket om å sikre at lærerstudenter har et visst kvalifikasjonsnivå ved opptak, sier Helle Christin Nyhuus, leder i Lektorlaget.
– Nivåkrav til lærerstudenter vil bidra til å opprettholde kvalitetsgrunnlaget i fellesskolen og til gjennomføringen på studiet. Dessuten kan fullføringsreformen, gitt at den får tid til å virke, kvalifisere flere til å nå kravene, også ved at enkelte elever bruker mer tid på å bli studieforberedte, understreker hun.
Regjeringen foreslår i tillegg å:
- kutte antall tilleggspoeng fra 14 til 4. Man vil beholde poengene for blant annet realfag og avtjent verneplikt.
- øke kvoten for søkere med førstegangsvitnemål.
- erstatte kjønnspoeng med egne kvoter på utdanninger med stor kjønnsubalanse, for å sikre en viss andel studenter av begge kjønn
- åpne for utvidet bruk av lokale opptaksprøver på studier med stor konkurranse
Lektorlaget støtter at vitnemålet og karakterene fra videregående opplæring vil fortsette å være grunnmuren i opptaket til høyere utdanning.
– Vi støtter derfor ikke at opptaksprøver skal kunne erstatte kvalifikasjonskrav i lærerutdanningene, sier Nyhuus.
Lektorlaget støtter ikke forslaget om ulik generell vekting av realfagskompetanse fremfor språkkompetanse ved opptak, og ber om at tilleggspoeng for fagvalg i videregående opplæring fjernes helt ved inntak til høyere utdanning.