– Tar ikke tak i de grunnleggende problemene
Regjeringen vil ha mer praktisk læring i alle fag i 5.-10. trinn. – Da trenger vi mindre elevgrupper, kvalifiserte lærere og nok og riktig utstyr, sier Lektorlagets leder Helle Christin Nyhuus.

Publisert
Skrevet av redaksjonen
Regjeringen er bekymret for dårligere læringsresultater og at elever på ungdomsskolen kjeder seg og mangler motivasjon. I dag kom regjeringen med ungdomsmeldingen, stortingsmeldingen «En mer praktisk skole – bedre læring, motivasjon og trivsel på 5.-10. trinn». Den skal adressere disse utfordringene.
Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun sa under pressekonferansen at ungdomsmeldingen handler om å gi skolen og lærerne bedre rammer slik at de kan gi god og variert undervisning.
– Lektorlaget er enige i at vi trenger bedre rammer. Det vi trenger er mindre elevgrupper, kvalifiserte lærere og nok og riktig utstyr, sier Lektorlagets leder Helle Christin Nyhuus.
Store elevgrupper hindrer praktisk undervisning
– Det er bra at regjeringen foreslår mer penger til utstyr, oppgradering av skoler og skolebiblioteker, men forslaget mangler løsninger for det de fleste av våre medlemmer sier hindrer dem i å undervise mer praktisk: store elevgrupper.
– 8 av 10 av medlemmene våre svarer i vår undersøkelse at store elevgrupper hindrer dem i å gjøre undervisningen mer praktisk. Ser vi bare på medlemmene i ungdomsskolen, gjelder dette hele 9 av 10, sier Nyhuus.
Lektorlaget mener klassestørrelse på ungdomstrinnet ikke må overstige 27 elever. Men: Elevgruppen må være enda mindre hvis det må til for å kunne gjennomføre for eksempel kjemieksperimenter eller annen praktisk undervisning. Faglige og pedagogiske vurderinger og HMS-krav må ligge til grunn.
– Dette betyr at dersom politikerne ønsker mer praktisk undervisning i skolen, må skolene ha ressurser til å unngå for store elevgrupper. Konkrete planer for å redusere klassestørrelser mangler i regjeringens ungdomsmelding.
Kvalifiserte lærere gir variert undervisning
Regjeringen foreslår også 60 millioner kroner til utvikling av praktiske undervisningsopplegg.
– Kvalifiserte lærere vil og kan utvikle egne undervisningsopplegg. Disse 60 millionene burde havne i klasserommene, slik at flere elever får kvalifiserte lærere som får tilgang til oppdaterte lærebøker og digitale læremidler, sier Nyhuus.
– Fortsatt kan skoleeier ansette noen helt uten faglig kompetanse til å undervise. Bakdøra ble ikke lukket med ny opplæringslov. Alle elever bør undervises av en kvalifisert lærer i alle fag.