– Steng bakdøra til klasserommet for godt
– Fjern unntaksmuligheten som gjør at ufaglærte kan ansettes som lærer, sa Lektorlagets leder Helle Christin Nyhuus på høringen om endringer i opplæringsloven.

Publisert
Skrevet av redaksjonen
Lektorlagets leder Helle Christin Nyhuus var klar i høringen 18. april om endringer i opplæringsloven om kompetansekrav, faglig ansvar og bruk av fysisk inngripen.
Hun understreket tre hovedpoenger for utdannings- og forskningskomiteen på Stortinget:
- Fjern unntaksmuligheten som gjør at ufaglærte kan ansettes som lærer uten vilkår.
- Tydeliggjør hva lærers faglige ansvar for opplæring innebærer, og tydeliggjør omkostningene ved lærers veiledningsplikt for ufaglærte i undervisningsstillinger, om det vedtas.
- Gi lærer mulighet til å gripe inn i grensesettingssituasjoner for å skape ro i klasserommet.
Les hele Lektorlagets skriftlige innspill her (pdf)
Se Nyhuus’ innlegg i den muntlige høringen her (lenke til Stortingets nett-tv)
Ønsker tydeligere kompetansekrav
Lektorlaget mener departementets foreslåtte endringer i loven om kompetansekrav, er marginale.
– Elefanten i rommet er de ufaglærte i skolen – de som ansettes for et år om gangen, uten vilkår om at de skal kvalifisere seg faglig eller pedagogisk. Mine kollegaer blir i august hvert år satt til å være likeverdige kollegaer med nyansatte som samme vår ble uteksaminert med generell studiekompetanse. Mine kollegaer pålegges et dobbelt undervisningsansvar. En arbeidsgiver som tenker økonomi fremfor faglig kvalitet, vil selvfølgelig bruke denne muligheten. Disse nyansatte er ikke lærere, og dere bør sørge for at de ikke blir ansatt som det, understreket Nyhuus.
–Vi ønsker en mer omfattende endring i loven, ved at bakdøra for ufaglærte inn i klasserommet stenges for godt og erstattes av tiltak som sikrer elevene. Det er våre ambisjoner, sa hun.
Kunnskapsdepartementet foreslår: