Skal legge bedre til rette for digital læringsanalyse
Ekspertgruppen for digital læringsanalyse foreslår blant annet nye regler for personvern i skolen og retningslinjer for forsvarlig bruk av digital læringsanalyse.

Publisert
Skrevet av redaksjonen
Tirsdag 6. juni overleverte ekspertgruppa for digital læringsanalyse sin sluttrapport til kunnskapsminister Tonje Brenna.
– Når elever og studenter jobber på digitale enheter, legger de igjen dataspor som forteller om læringsprosessen deres. Det vi har gjort, er å forsøke å gi svar på hvordan data om elever og studenter kan utnyttes på en trygg, etisk og pedagogisk forsvarlig måte for å forbedre læringen, sa utvalgsleder Marte Blikstad-Balas.
Hele rapporten leser du her:
Rapporten skal gi bedre grunnlag for beslutninger om digital læringsanalyse i grunnopplæringen, høyere utdanning og høyere yrkesfaglig utdanning. Gruppa har vurdert pedagogiske, etiske, juridiske og personvernrelaterte spørsmål ved bruk av digital læringsanalyse.
Norsk Lektorlag har gitt innspill til rapporten:
– Ekspertgruppa trekker frem Lektorlagets innspill om ustabilt internett som en av barrierene for digital læringsanalyse. Så lenge ikke alle skoleeiere sørger for og bekoster tilstrekkelig digital infrastruktur, kan man heller ikke forvente at lærere skal vurdere om de skal bruke digital læringsanalyse som et verktøy, sier Norsk Lektorlags leder Helle Christin Nyhuus.
Tydeligere rettslig grunnlag, norm og praksis
Utvalget kommer med fire hovedanbefalinger:
- Oppklare når det er lov å samle inn elevenes data til læringsanalyse gjennom et tydeligere rettslig grunnlag for læringsanalyse i hele utdanningsløpet. Dette skal bidra til å skape bedre forutsigbarhet og gi veiledning til lærerne.