Se Lektorkonferansen 2024 her
Hvordan kan man skape dialog der man er grunnleggende, rivende uenige? Og hvordan underviser man om kontroversielle temaer?

Publisert
Skrevet av redaksjonen
Skolens oppgave er å danne og utdanne elevene. De skal trenes til å bli demokratiske borgere. Krig, konflikter, politiske uenigheter og polariserende debatter kan stå i veien for den gode, demokratiske samtalen.
Følg Lektorkonferansen live 14. november kl. 16. Den vil ligge i opptak etterpå.
Demokratiet er under press i mange land, også i Norge. Demokratiundersøkelser som International Civic og Citizenship Education Study viser en nedgang i kunnskap om demokrati blant 14-åringer i Norge.
Samtidig råder det uenighet om ytringsfrihetens vilkår. Mange unge opplever at ytringskulturen er for tøff for de som våger å engasjere seg, eller at det ikke lenger er «lov» til å si noen ting. Lektorer gir tilbakemelding om at klasserommene er tausere nå enn tidligere, og at de kvier seg for å ta opp kontroversielle temaer i frykt for å støte noen eller for at det vil føre til mer polarisering og utenforskap.
Lektorlaget tar pulsen på utviklingen sett fra klasserommet, og vi skal diskutere det store spørsmålet: Hva skal til for å trene unge mennesker til uenighetsfellesskap? Og hvordan skal man ta kontroll over sannheten i klasserommet når verden er full av løgn og bedrag?