Personvern i skolen må bli bedre ivaretatt
Den raske digitaliseringen i samfunnet og i skolen har gått ut over personvernet, ifølge personvernkommisjonen. Norsk Lektorlag ønsker en felles digital tjeneste for vurdering av læremidler, hvor kvalitetskriteriene er tydelige og personvernhensyn ivaretas.

Publisert
Skrevet av redaksjonen
Personvernkommisjonen har utredet situasjonen for personvernet i Norge og trukket frem de viktigste utfordringene og utviklingstrekkene, blant annet i skolen. Norsk Lektorlag har levert et høringssvar til kommisjonens utredning.
- NOU 2022:11 «Ditt personvern – vårt felles ansvar – TId for en personvernpolitikk»
- Les Norsk Lektorlags høringssvar her (lenke til pdf)
Norsk Lektorlag er enig med personvernkommisjonen i at digitaliseringen av skolesektoren har hatt en svært rask utvikling i løpet av de siste årene, uten at man har tilstrekkelig beskyttet elevers og læreres personvern.
Nasjonal tjenestekatalog og kompetansemiljø
Et av tiltakene kommisjonen foreslår, er en nasjonal tjenestekatalog for digitale læringsmidler. Kommisjonen anbefaler også at det opprettes et nasjonalt kompetanse- og testmiljø for å bistå kommunene med å håndtere personvernutfordringer. Kommisjonen etterlyser også strakstiltak som kan begrense kommersiell utnyttelse av elevenes personopplysninger og redusere reklamepresset i tjenestene skolene bruker.
Norsk Lektorlag er enig i at en statlig personvernpolitikk for skolesektoren, personvernnorm for skolesektoren og en bransjestandard kan bidra til å sikre like rettigheter for elevene. Imidlertid er ikke dette tilstrekkelig.
Ansvarsfordeling, ressurser og nasjonal tjenestekatalog
Norsk Lektorlag peker på flere momenter som vil bidra til å ytterligere sikre personvernet i skolen:
- Skoleeierne og skolene trenger en klar ansvarsfordeling
Norsk Lektorlag understreker i sitt høringssvar at rollen som behandlingsansvarlig og ansvarsfordelingen mellom skoleeierne og skolene må være klar og tydelig for å unngå ansvarspulverisering.