Nytt opptakssystem må styrke betydningen av videregående opplæring
– Det er bra at opptaksutvalget vektlegger å styrke rollen videregående opplæring har for kvalifisering til videre studier, sier Helle Christin Nyhuus, leder av Norsk Lektorlag.

Publisert
Skrevet av redaksjonen
Norsk Lektorlag har avgitt høringsinnspill i forbindelse med NOU 2022:17 Veier inn – ny modell for opptak til universiteter og høyskoler (lenke til pdf).
– Utvalget har gjort et viktig og godt arbeid. Vi har lenge ønsket en forenkling av opptaksordningen fordi den er uoversiktlig. Det er flere forhold med dagens system som bidrar til å slå sosialt skjevt ut dersom elevene ikke får god nok veiledning underveis, sier Lektorlagets leder Helle Christin Nyhuus.
Norsk Lektorlag er enig i at det skal være studieforberedende utdanningsprogrammer, med oppnådd generell studiekompetanse, som er hovedveien inn i høyere utdanning. Regelverket skal gi de best kvalifiserte søkerne studieplass, og studieforberedthet i denne sammenhengen er ensbetydende med karaktersnitt.
Ufaglærte må verken få undervise eller vurdere
– Det vil i så måte være viktig å fortsette arbeidet for valide og reliable karakterer på vitnemålene fra videregående opplæring. Det gjelder både standpunktvurderingen og eksamenssensuren. En grunnpremiss for kvalitetssikring av karakterer er selvfølgelig at ikke ufaglærte settes inn til å undervise og gjennomføre vurderinger, sier Nyhuus.
For å forenkle opptaksordningen foreslås det blant annet å fjerne alderspoeng, og tilleggspoeng for spesielle fagkombinasjoner.
– Norsk Lektorlag er enig i at det er riktig å fjerne alderspoeng, og tilleggspoeng for fagvalg i videregående skole. Når det gjelder det sistnevnte, ønsker vi å unngå at elever velger fag taktisk i videregående opplæring kun for å få tilleggspoeng, uten at de vil bruke fagene i sin videre utdannelse, sier Nyhuus.
Vil beholde karakterkrav for opptak til lærer- og lektorutdanningene
Norsk Lektorlag er helt uenige i forslaget om å avvikle muligheten til å sette spesielle opptakskrav i form av nivåkrav.