Lektorlaget reddet lektortittelen
Lektorlaget har fått gjennomslag for å bevare lektortittelen. – Vi er veldig glade for at vi har blitt lyttet til i denne viktige saken, sier Helle Christin Nyhuus, leder i Lektorlaget.

Publisert
Skrevet av redaksjonen
Stillingstitlene for undervisningspersonalet i forskriftene til opplæringsloven, adjunkt, lærer og lektor, ble foreslått fjernet. I høringsforslaget fra Kunnskapsdepartementet var argumentene at «det er unødvendig å regulere anbefalinger til bruk av stillingstitler i forskriften, da forskriften skal omtale rettigheter og plikter. For det andre er innplassering i stilling et arbeidsrettslig forhold, som reguleres av hovedavtalen.»
– Lektorlaget reagerte sterkt på forslaget, og har vært tydelig i sin anbefaling til Kunnskapsdepartementet og kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun at det er en svært dårlig idé å fjerne stillingstitlene med et pennestrøk, sier Helle Christin Nyhuus, leder i Lektorlaget.
Synliggjør kompetanse
Hun peker på at det vil være uheldig å overlate stillingstitler til tariffavtalene.
– Det er viktig at man synliggjør hvem som skal undervise i skolen og hva slags kompetanse de har gjennom stillingstitlene. Dette er særlig viktig fordi det er så vanlig å omtale alle som lærere uansett om man er kvalifisert eller ei, sier hun.
Signal til de kvalifiserte
Det er ikke første gang at det er blitt foreslått fjerne stillingstitlene i skolen. I 2013 lå et lignende forslag på bordet, men daværende kunnskapsminister Kristin Halvorsen ble overbevist den gang også av Lektorlaget om å beholde stillingstitlene.
– Lektorlagets budskap til departementet har vært at å fjerne stillingstitlene er et dårlig signal til de kvalifiserte som jobber i skolen. Både politikerne og myndighetene må heie frem lærerstatusen og kravene til kvalifikasjoner i skolen, og ta eierskap til stillingstitlene i skolen, sier Nyhuus.
Denne uken ble forskriftene til opplæringsloven vedtatt, og Lektorlaget kunne lese at stillingstitlene ikke ble strøket likevel.
– Dette er svært gode nyheter, og vi er fornøyde med at vi er blitt lyttet til i denne saken. Lektortittelen er identitetsskapende. Det er bred politisk og faglig enighet om at godt kvalifiserte lektorer og lærere er helt sentralt for å kunne ha en god skole, sier Nyhuus.
Møtte kunnskapsministeren
Nyhuus møtte kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun utenfor Stortinget onsdag 5. juni.