Langtidsoppgaven bør skrotes
Lektorlaget mener det er bortkastet tid å fortsette utprøving av langtidsoppgave som vurderingsform. – Langtidsoppgaven undergraver et rettferdig og tillitsbasert vurderingssystem, sier Helle Christin Nyhuus, leder av Lektorlaget.

Illustrasjonsfoto: iStock
Publisert
Skrevet av redaksjonen
NTNU har evaluert utprøvinger med langtidsoppgave som alternativ til dagens eksamensform. Evalueringen gjennomføres på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet.
Forskerne vurderer at langtidsoppgaven har et potensial til å styrke både faglig kvalitet og rettferdighet i sluttvurderingen, men peker også på betydelige utfordringer.
– Når vurderingen varierer sterkt mellom fag og skoler, i tidsbruk, veiledning, bruk av kunstig intelligens og fagsamtaler, mister vi det grunnleggende kravet om likebehandling. Det svekker både faglig kvalitet og legitimitet, sier Nyhuus.
– Disse utfordringene kan vi ikke ta lett på, legger hun til.
– Ønsketenkning
Forskerne peker på behovet for tydelige nasjonale rammer.
– Norske skoler har svært ulike forutsetninger. Å tro at langtidsoppgaven kan standardiseres tilstrekkelig til å bli rettferdig, er mer ønsketenkning enn politikk, sier Nyhuus
Problematisk med KI
Særlig bruken av kunstig intelligens gjør langtidsoppgaven problematisk.
– Reglene er uklare, kontrollmulighetene svake og praksisen uensartet. I sum svekker dette tilliten til vurderingen både blant elever, foreldre og lærere, sier Nyhuus.
Lektorlaget mener det er bortkastet tid å fortsette utprøvingen av langtidsoppgaven.
– Det er mye viktigere å jobbe for å forbedre dagens eksamen. Eksamen har høy legitimitet. Den sikrer både at alle elever møter samme krav og får karakterer som er sammenlignbare, sier Nyhuus.