Lærerpraksis: Hvor trykker skoen?
Lektorstudentenes nestleder Natalie Woldengen holdt innlegg om praksis på NFLPs erfaringskonferanse. – Vi studenter må blant annet få mer praksis i starten av studieløpet, sier hun.

Publisert
Skrevet av redaksjonen
Nasjonalt forum for lærerutdanning og profesjonsutvikling (NFLP) holdt sin årlige erfaringskonferanse 19. september. Tema for årets konferanse var praksis i lærerutdanningene, et tema som engasjerer mange.

Møteledere for konferansen var Lektorstudentenes leder Andreas Halvorsrud sammen med leder for Pedagogstudentene, Kaspara Halkjelsvik.
Lektorstudentenes nestleder Natalie Woldengen holdt innlegg om utfordringer med praksis i lærerutdanningene.
Woldsengen har selv akkurat startet på sin første langpraksis.
– Jeg startet i går, på Fyrstikkalleen skole som er en 8-13-skole. Jeg har fått to veiledere som har gitt et veldig godt førsteinntrykk. Det virker som om jeg har havnet i en praksis slik vi vil at all praksis skal være, forteller hun.
Lektorstudenten sier hun har tre hovedpoeng om hvordan praksisen er lagt opp i dag:
– Det er tydelig at vi som er studenter må få mer praksis i starten av studieløpet og rett og slett få mer mengdetrening. I tillegg bør vi få ta større del i lærerhverdagen også utenfor klasserommet. Sist, men ikke minst, er det viktig at vi i praksis får kompetente veiledere.
Hvor trykker skoen og hvordan kan det løses?
– Enkelte studiesteder har ikke praksis før andre eller tredje året, og det er gjerne ikke før i fjerde eller femte året man får langpraksis. Det mener vi i Lektorstudentene er for sent. Det burde legges opp til en lengre praksisperiode også i andre eller tredje studieår, da det er kjipt å komme til fjerde året i en utdanning og oppdage at dette ikke passer en, sa Woldengen i sitt innlegg på konferansen.
En annen utfordring er at på noen studiesteder krasjer undervisning og praksisperioder.