Kvalifiserte lærere et viktig premiss for kvalitetsutvikling
Kvalitetsutviklingsutvalget har levert en delinnstilling som beskriver svakheter og styrker ved dagens system for kvalitetsvurdering i skolen. Utvalget peker blant annet på at det er for mange ikke-faglærte ansatte som underviser og vurderer i fag.

Publisert
Skrevet av redaksjonen
Tirsdag 31. januar la Utvalget for kvalitetsutvikling i skolen fram sin delrapport om kvalitetsvurderingssystemet. Rapporten er et kunnskapsgrunnlag. I oktober kommer utvalget med forslag til eventuelle endringer i dagens verktøy, prøver og datakilder, og forslag til tiltak og nye modeller som kan støtte arbeidet med kvalitetsutvikling på alle nivå i lys av fagfornyelsen.
– Kvalitetsutviklingsutvalget peker blant annet på at de er bekymret for andelen ikke-faglærte i undervisningsstillinger. Dette kan hemme kvalitetsutviklingsarbeidet i skolen, sier Helle Christin Nyhuus, leder i Norsk Lektorlag.
Hun viser til utvalgets rapport som beskriver:
«Utvalget mener at det fremdeles er for mange ansatte som underviser og vurderer i fag, som mangler fordypning i undervisningsfaget eller som mangler pedagogisk utdanning. (…) Ansatte uten relevant faglig og pedagogisk kompetanse vil ha svakere forutsetninger for å kunne delta i kvalitetsvurdering- og kvalitetsutviklingsarbeidet på skolen og i profesjonsfellesskapet.»
– Dessuten vet vi at lærerens kompetanse er avgjørende for elevenes læringsutbytte. Da bør dette være en av faktorene i kvalitetsvurderingssystemet, legger Nyhuus til.
Norsk Lektorlag mener målinger av skolekvalitet bør inkludere data om undervisningspersonalets kompetanse. Målingene bør også inneholde kvalitets- og avvikssystemer som fanger opp timekutt, mangel på kvalifiserte lærere, bruk av ufaglærte, lærerløse timer, uforsvarlige arbeidsforhold og liknende.
Les Norsk Lektorlags innspill til kvalitetsutviklingsutvalget her (lenke til pdf)
«Skal vi finne gode løsninger for hvordan vi skal ta skolen videre i riktig retning, må vi også bli enige om hvordan terrenget ser ut. Derfor er jeg glad for at dette utvalget, med partene i skolen, har gitt oss et kart som det er mulig å være enige om», sa kunnskapsminister Tonje Brenna under overleveringen.