Krav til regjeringen: Sørg for kvalifiserte lærere til alle
Kari Nessa Nordtun fortsetter som kunnskapsminister, og Lektorlaget utfordrer regjeringen: – Kvalifiserte lærere må være en selvfølge for alle elever i fellesskolen, sier Lektorlagets leder Helle Christin Nyhuus.

Leder i Lektorlaget Helle Christin Nyhuus og kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap). Bildet er fra juni 2024. Foto: Lektorbladet
Publisert
Skrevet av redaksjonen
I dag ble det avholdt ekstraordinært statsråd i forbindelse med at statsminister Jonas Gahr Støre skifter ut flere statsråder. Det ble bekreftet at Kari Nessa Nordtun (Ap) fortsetter som kunnskapsminister.
– Vi gratulerer Nordtun og skal sørge for å fortsatt være en konstruktiv samarbeidspartner med tydelige krav, sier Lektorlagets leder Helle Christin Nyhuus.
Gjør det vanskeligere å ansette ukvalifiserte
En av Lektorlagets kjernesaker er kompetansekrav. Undervisningskompetanse fører til både bedre læring og sosial mobilitet. I dag kan skoleeiere fortsatt ansette ukvalifiserte som lærere dersom de mangler kvalifiserte søkere.
– Dessverre benyttet ikke Nordtun anledningen til å stramme tilstrekkelig inn i tilsettingskravene i skolen i forbindelse med ny opplæringslov. Denne bakdøra må stenges, understreker Nyhuus.
– Vi vet at det er avgjørende for kvaliteten i fellesskolen at alle elever blir undervist av lærere som har studert fagene de underviser i, legger hun til.
Krever makstall for antall elever
Lektorlaget får mange tilbakemeldinger fra våre medlemmer om fulle klasserom, både i grunnskolen og på videregående. Lærernormen i grunnskolen har vist seg ikke å sikre forsvarlige gruppestørrelser for elevene.
– Lektorlaget mener at løsningen må være å fastsette et konkret makstall for gruppestørrelser som skoleeier ikke kan unnvike fra, sier Nyhuus.
Penger må følge politikken
Regjeringen har blant annet vedtatt at det skal være mer praktisk undervisning i skolen.
– Vi er godt kjent med at kommuner og fylkeskommuner sliter med dårlig økonomi. Vi forventer at statsråden er tydelig til skoleeierne om at alle fag har både praktiske og teoretiske elementer. Dette handler ikke bare om å sette inn en ny sløydbenk i klasserommet, sier Nyhuus.
Hun peker på at dersom vi skal lykkes med mer praktisk undervisning, må alle kommuner og fylkeskommune finansiere dette tilstrekkelig.
– Politiske forventninger må finansieres, sier Nyhuus.