image-4
På Slottsplassen: Kari Nessa Nordtun ble presentert som ny kunnskapsminister i dag, her flankert av ny fiskeriminister Cecilie Myrseth (t.v.) og ny kommunalminister Erling Sande (t.h.). Foto: Arbeiderpartiet
Arbeid

Utfordrer ny kunnskapsminister

I dag ble det kjent at Kari Nessa Nordtun blir ny kunnskapsminister. – Lektorlaget gratulerer Nordtun med statsrådposten. Vi håper hun sørger for at reglene for tilsetting av lærere blir endret slik at kun kvalifiserte lærere kan ha ansvar for undervisning, sier Lektorlagets leder Helle Christin Nyhuus.
AVRedaksjonen
16. oktober, 2023

I dag ble det avholdt ekstraordinært statsråd i forbindelse med at statsminister Jonas Gahr Støre skifter ut flere statsråder. Kari Nessa Nordtun erstatter Tonje Brenna som kunnskapsminister.

Nordtun tar over ansvaret for flere store prosesser i skolesektoren. Blant annet skal ny opplæringslov innføres fra og med høsten 2024. I den forbindelse skal regjeringen vurdere om reglene for tilsetting av lærere bør endres.

Lektorlagets leder Helle Christin Nyhuus mener kunnskapsministeren bør bruke anledningen til å sikre kvalifiserte lærere og lektorer i alle klasserom. 

– Vi håper Nordtun sørger for at reglene for tilsetting av lærere blir endret slik at kun kvalifiserte lærere kan ha ansvar for undervisning, sier hun.

Steng bakdøra

– Vi vet at undervisningskompetanse fører til både bedre læring og sosial mobilitet. Det er avgjørende for kvaliteten i fellesskolen at alle elever blir undervist av lærere som har studert fagene de underviser i, legger Nyhuus til.

I dag kan skoleeiere ansette ukvalifiserte som lærere dersom de mangler kvalifiserte søkere.

– Denne bakdøra må stenges. Alle elever bør møte kvalifiserte lærere i alle klasserom i hele landet. Det er en viktig forutsetning for kvaliteten i fellesskolen vår, legger Nyhuus til.

Gi lektorene og lærerne relevant faglig påfyll

God læring forutsetter at elevene møter lærere med oppdatert kunnskap. Muligheten til faglig påfyll er en viktig del av arbeidslivet og bidrar til gode arbeidsmiljøer.

– Hvorfor har vi ikke muligheter til relevant faglig påfyll i skolen? Dette vil vi utfordre den nye kunnskapsministeren på, sier Nyhuus.

– Den desentraliserte kompetanseutviklingsordningen og Kompetanse for kvalitet møter rett og slett ikke våre medlemmers behov for etter‐ og videreutdanning. Også kvalifiserte lærere trenger faglig oppdatering. Faglig oppdatering kommer elevene til gode og kan dessuten bidra til å beholde flinke lærere i yrket.

se mer innhold fra kategorien

Arbeid
etterutdanningkompetansevidereutdanning

Flere artikler du kanskje er interessert i

Arbeid
Forhandlingene om hovedavtalen i kommunesektoren starter
Tillitsvalgtes rettigheter for involvering på arbeidsplassen er et viktig tema for Akademikerne i forhandlingene om ny hovedavtale i kommunesektoren.
Arbeid
Sett av mer til videreutdanning
– Krav til og finansiering av utdanning og videreutdanningstilbudet – på fagenes premisser – må økes, understreket Lektorlagets leder Helle Christin Nyhuus på høring om statsbudsjettet.
Nyheter
Etter- og videreutdanningstilbud på stedet hvil
Regjeringens forslag til statsbudsjett gjenspeiler ikke ambisjonene i fullføringsreformen. – For å lykkes med fullføringsreformen, må lærerkompetanse prioriteres. Dagens ordninger for kompetanseheving...