image-4
Lektorbloggen

– Må heve statusen

GNIST-kampanjens hovedmål er å heve statusen til læreryrket. Nå lanseres det en ny film for å skape interesse blant ungdom. – Men det viktigste er at kommuner og fylkeskommuner anstrenger seg mer for å gjøre skolen til en attraktiv arbeidsplass, mener Gro Elisabeth Paulsen.
AVRedaksjonen
07. mars, 2013
Denne artikkelen er mer enn ett år gammel

– Læreryrket er givende, men også krevende. Vi trenger enda flere sterke kandidater til fremtidens viktigste yrke, sier kunnskapsminister Kristin Halvorsen i en pressemelding i forbindelse med dagens lansering.

Kunnskapsministeren mener at lærernes status er på vei oppover, og viser blant annet til en undersøkelse som NORSTAT/Geelmuyden-Kiese har utført for departementet. Den forteller at 28 prosent av befolkningen kan tenke seg å anbefale læreryrket. For fire år siden var dette tallet 20 prosent. Halvorsen mener samarbeidet som Kunnskapsdepartementet har med partene i skole- og utdanningssektoren de siste fire årene (GNIST), er en viktig forklaring på den positive utviklingen.

Norsk Lektorlag understreker at høyere lønn og bedre arbeidsbetingelser er de viktigste tiltakene for å få til en statusheving for lektorer og lærer. Her må KS som arbeidsgiver være seg sitt ansvar bevisst.

– Det er bra å tenke rekruttering, men det viktigste er å sørge for at dyktige nyutdannede lektorer og lærere faktisk velger å jobbe i skolen – og at de som velger skolen ikke forsvinner etter kort tid i yrket, understreker leder i Norsk Lektorlag, Gro Elisabeth Paulsen.

Følgende organisasjoner og institusjoner er med GNIST-partnerskapet: Kunnskapsdepartementet, KS, LO, NHO, Pedagogstudentene, Studentenes Landsforbund,  Norsk Lektorlag, Utdanningsforbundet, Skolenes Landsforbund, Skolelederforbundet og Nasjonalt råd for lærerutdanning.

Relaterte lenker:

 

 

se mer innhold fra kategorien

Lektorbloggen

Flere artikler du kanskje er interessert i

Lektorbloggen
Tause klasserom er et demokratisk problem
Et trygt og godt skolemiljø er avgjørende for at elevene skal trives og lære – det er alle enige om. Utfordringen er at bestemmelsene for skolemiljø praktiseres feil, og det har ført til tause klasser...
Lektorbloggen
10 råd for å rekruttere og beholde lærere og lektorer
Skole og utdanning topper listen over saker som betyr noe for folk flest ved valg, men debatten preges av symbolsaker som skolemat og lekser. Her er ti råd til politikere for å rekruttere og beholde f...
Lektorbloggen
Skolens voldelige dilemma
Hva skjer dersom jeg velger å ikke gripe inn mot utagerende elev, av hensyn til egen helse? Vil jeg da kunne forvente anklager om å ha ikke ha gjort jobben min?