Dette ble gjort i tillegg til å kontrollere HMS-systemene og kontrollere Forvaltning, drift og vedlikehold på kommunenivå. Arbeidstilsynet ga krav om forbedring av HMS- og FDV- systemet i 130 av de 143 inspiserte kommunene i 2011-2012. Denne satsingen var en videreføring av det nasjonale prosjektet «Med skolen som arbeidsplass» som Arbeidstilsynet gjennomførte i 2009-2010.
I følge SSBs levekårsundersøkelse fra 2009 rapporterer 40-45 % av yrkesgruppene i helsevesenet og skoleverket om dårlig inneklima en fjerdedel av arbeidstiden eller mer.
Fakta: Et godt inneklima er vesentlig for god helse, trivsel og produktivitet i arbeidslivet. Ansatte kan ved dårlig inneklima oppleve gjentagende luftveisinfeksjoner, hodepine, unormal tretthet, tørr hud, tørre og såre slimhinner i øynene, nese og hals, nedsatt konsentrasjon og arbeidsevne. Arbeidsmiljøloven setter krav om at arbeidsplassen skal være utformet slik at arbeidstakerne er sikret et fullt forsvarlig inneklima med luft fri for helseskadelige, sjenerende eller belastende forurensninger. Det er arbeidsgivers plikt å planlegge, kartlegge og iverksette tiltak for å sikre at lovens krav overholdes. Gjennom opplæring av vedlikeholds- og driftspersonell og gjennom drifts- og vedlikeholdsrutiner skal arbeidsgiver sørge for at inneklimaet til enhver tid er fullt forsvarlig. |
Relaterte lenker: